RPM-schommelingen tijdens het rijden: dit zijn de 12 meest voorkomende oorzaken

Toerenteller
Gepubliceerd op

Schommelingen in het toerental zijn een van de meest voorkomende problemen bij alle soorten auto's, ongeacht de leeftijd. Dit onderwerp is al een miljoen keer uitgebreid besproken op verschillende autofora. Niemand wil echter lange discussies doorzoeken om een ​​antwoord op dit probleem te vinden.

Daarom hebben we besloten een artikel voor te bereiden met de 12 meest voorkomende redenen die schommelingen in het motortoerental veroorzaken. Om te beginnen moet worden opgemerkt dat de schommeling van het toerental niet het gevolg hoeft te zijn van slechts één storing.

Inhoud

Soms is een combinatie van verschillende storingen de oorzaak, dus het kan een uitdaging zijn om erachter te komen welke componenten defect zijn. Moeilijk starten gaat vaak gepaard met fluctuaties in het motortoerental, afslaan van de motor tijdens het rijden, verlies van motorvermogen en hoog brandstofverbruik.

De bestuurder kan echter niet altijd een van deze andere symptomen herkennen. Laten we zonder verder oponthoud eens kijken naar de 12 meest voorkomende oorzaken van schommelingen in het motortoerental.

1. Gasklep

Gasklephuis

De gasklep kan verstopt raken met verschillende onzuiverheden. Een verstopte gasklep manifesteert zich door fluctuaties tijdens stationair draaien en onregelmatige motorloop, motoruitval of slecht starten. Het is echter mogelijk dat het waarschuwingslampje motor controleren u niet op een aantal van deze problemen attent maakt.

Het goede nieuws is dat het misschien vrij eenvoudig is om het probleem met een verstopte gasklep op te lossen - als je jezelf als een prutser beschouwt. De smoorklep moet worden gedemonteerd en gereinigd met geschikte reinigingsmiddelen. Bij draaiende motor kunt u de gasklep echter zonder demontage reinigen door een reinigingsmiddel op het gasklephuis aan te brengen.

U moet ervoor zorgen dat u het gasklephuis op geen enkele manier mechanisch beschadigt, daarom wordt het niet aanbevolen om een ​​verstopte gasklep schoon te maken met bijvoorbeeld een schroevendraaier of ander soortgelijk gereedschap. Als je het niet zelf durft, doe je het beter als je dit werk toevertrouwt aan experts.

2. Lambdasonde

Lambda sonde

Een lambdasonde is een sensor in de uitlaatpijp die de lucht in de uitlaatpijp vergelijkt met de lucht rond de motor en op basis van een chemische reactie een elektrisch signaal afgeeft. Dit signaal wordt naar de motorregeleenheid gestuurd, die vervolgens de gasklep en injectoren gebruikt om de verhouding tussen brandstof en lucht aan te passen.

Een typische uiting van een beschadigde of niet werkende lambdasonde is slecht starten en de geur van benzine uit de uitlaat. Maar ook verhoogd brandstofverbruik, onregelmatige werking van de motor en schommelingen in het toerental kunnen de storing manifesteren.

In sommige gevallen is het mogelijk om de storing van de lambdasonde fysiek te identificeren omdat deze verstopt is met een grote hoeveelheid roet. Een defect aan de lambdasonde wordt echter niet altijd gedetecteerd door de fysieke inspectie, dus de beste oplossing is om rechtstreeks naar de reparatiewerkplaats te gaan, de auto aan te sluiten voor diagnose en hem te vervangen als hij beschadigd is. Meestal wordt u geattendeerd op een storing van de lambdasonde door middel van het check engine warning light.

3. Massaflowsensor

Massastroomsensor

De storing Massastroomsensor kan een andere oorzaak zijn van schommelingen in het motortoerental. De storing kan ook worden veroorzaakt doordat de motor onregelmatig loopt, schokken tijdens het accelereren of uitschakelen. Andere problemen die met dit fenomeen gepaard gaan, zijn onder meer vermogensverlies en verhoogd brandstofverbruik.

De massaflowsensor kan defect raken als deze overmatig vervuild of beschadigd is. Het kan nog steeds werken, maar de veranderingen in de werking van de motor zijn aanzienlijk en kunnen zelfs door een complete leek worden opgemerkt. Indien nodig moet de beschadigde massaflowsensor worden gereinigd en vervangen, wat eenvoudig maar niet altijd de goedkoopste is.

4. Bougies

Bougies

Fluctuaties in het toerental kunnen ook worden veroorzaakt door onvoldoende ontbranding van het mengsel. In een dergelijk geval is het noodzakelijk om de toestand van de bougies te controleren. Bougie-elektroden slijten na verloop van tijd maar kunnen ook verstopt raken met diverse afzettingen. Deze onzuiverheden kunnen worden verwijderd, maar aangezien de bougies niet tot de dure onderdelen behoren, doet u er vast beter aan als u ze vervangt.

Als de bougies overmatig versleten of verstopt zijn, is de verbranding van het brandstofmengsel niet optimaal omdat de bougie het mengsel niet goed kan ontsteken. In dit geval werkt de motor op minder cilinders, wat resulteert in schokken, schommelingen in snelheid, onregelmatigheden van de gehele motor, verminderd motorvermogen en verhoogd brandstofverbruik.

5. Bobines

Het uitvallen van de bobines manifesteert zich op dezelfde manier als een defecte bougie. Het resultaat is opnieuw schokkerig, onregelmatig draaien van de motor, fluctuaties in het motortoerental en verminderde prestaties. In dit geval is de oplossing voor het probleem echter eenvoudig.

U vervangt gewoon de defecte bobine en de motor werkt weer. Naast de genoemde problemen wordt u geattendeerd op het uitvallen van de bobine door het check engine warning light.

6. Luchtfilter

Luchtfilter

Het luchtfilter heeft een aanzienlijk effect op de werking van de motor. Als het luchtfilter overmatig verstopt is, zal er onvoldoende lucht in de cilinders komen.

Dit probleem manifesteert zich in een merkbare afname van de prestaties, een hoger brandstofverbruik en soms ook een ongelijkmatige motorloop of fluctuaties in het motortoerental.

Als u merkt dat de motor van uw auto niet meer zo krachtig is als vroeger en het brandstofverbruik is toegenomen, moet u zich eerst concentreren op het controleren en indien nodig vervangen van het luchtfilter. De prijs van het luchtfilter is mager en iedereen kan het vervangen.

7. Brandstoffilter

Olie- en brandstoffilter

Het probleem met de brandstoftoevoer heeft een aanzienlijke invloed op de hele werking van de motor. Er kunnen verschillende redenen zijn voor dit probleem.

Zoals het geval is bij het oplossen van elk probleem, is het echter noodzakelijk om eerst te focussen op de absolute kleinigheden en de goedkoopste dingen. Dit kleine ding is bijvoorbeeld het brandstoffilter, dat overmatig verstopt kan zijn met vuil.

Als het brandstoffilter overmatig verstopt is, zal het niet genoeg brandstof doorlaten. Het vervangen van het brandstoffilter is een eenvoudige en goedkope aangelegenheid.

8. Inlaatspruitstuk lek

Fluctuaties in het motortoerental kunnen vaak worden veroorzaakt door iets heel triviaals, zoals een lek in het inlaatspruitstuk. Bij een grotere hoeveelheid lucht dan geregistreerd door de massastroomsensor kan de motor dit niet aan. In dit geval is het noodzakelijk om het gehele inlaatspruitstuk te controleren en de lekkende plaats af te dichten.

9. Verlies van compressie

Motor zuigers

Verlies van compressie is een serieus probleem dat kan worden opgelost, maar alleen voor veel geld. Lekkages in de verbrandingskamer veroorzaken compressieverlies. Deze lekkages kunnen worden veroorzaakt door:

  • Versleten of beschadigde zuigerveer
  • Versleten motorcilinder
  • Een beschadigde cilinderkop
  • Beschadigde cilinder koppakking
  • Een beschadigde klep
  • Beschadigde klepveer

Al deze problemen veroorzaken een lek in de verbrandingskamer, wat leidt tot extrusie van het mengsel tijdens compressie en een daaropvolgende vermindering van het motorvermogen. Dit kan gepaard gaan met een onregelmatige werking van de motor of schommelingen in het toerental. Door het mengsel te extruderen, wordt de druk in de verbrandingskamer verlaagd, die anders op de zuigers zou werken.

10. Brandstofinjectoren

Lekkende of verstopte brandstofinjectoren kunnen, net als de andere genoemde problemen, schommelingen in het toerental en een onregelmatige werking van de motor veroorzaken. Dit probleem komt echter ook tot uiting in een merkbare afname van de prestaties.

Het slechte nieuws is dat het oplossen van dit probleem moeilijk en vrij duur is. Er zijn slechts twee opties: een dure reparatie of een nog duurdere vervanging van de brandstofinjectoren.

11. EGR-klep

Verstopte EGR-klep

De taak van de EGR-klep is om een ​​deel van de uitlaatgassen terug te voeren naar de verbrandingskamer. De EGR-klep opent en sluit dus de verbinding tussen de inlaat- en uitlaat-leidingen. Wanneer de klep wordt geopend, komt een bepaalde hoeveelheid uitlaatgas het inlaatspruitstuk binnen en vermengt zich met het nieuw binnenkomende brandstofmengsel in de cilinder.

Door de uitlaatgassen met het brandstofmengsel te mengen, wordt het zuurstofaandeel in de verbrandingskamer lager. Dit is ongewenst vanuit het oogpunt van prestaties, maar het zal een verlaging van de verbrandingstemperatuur veroorzaken, wat leidt tot een lagere vorming van stikstofoxiden. Hoge temperaturen en overtollige lucht verhogen de productie van stikstofoxiden in uitlaatgassen.

De uitlaatgassen die in de loop van de tijd worden gerecirculeerd, zullen de hele leiding echter verstoppen met koolstof, waardoor de EGR-klep defect raakt. In dit geval laat de EGR-klep uitlaatgassen het inlaatspruitstuk binnen, zelfs wanneer dit ongepast is, zoals tijdens hoge toerentallen of stationair draaien. Door een verkeerde werking van de EGR-klep kan de motor ongelijkmatig lopen, schokt hij tijdens het accelereren, fluctueert het toerental en nemen ook de motorprestaties af.

Het probleem met de EGR-klep kan op twee manieren worden opgelost: door deze te reinigen of door de EGR-klep te vervangen door een nieuwe.

12. Motorregeleenheid

ECU (motorregeleenheid)

Een andere van deze talloze oorzaken van schommelingen in het motortoerental kan de engine control unit (ECU) zijn of verschillende sensoren die er gegevens naartoe sturen.

De belangrijkste sensoren zijn de volgende:

Al deze sensoren sturen verschillende informatie naar de motorregeleenheid. De motorregeleenheid gebruikt deze gegevens om de motor efficiënt te laten werken. Deze sensoren regelen, in combinatie met de motorregeleenheid, de timing van de brandstofinjectie, de lengte van de brandstofinjectie, de ontstekingsvervroeging van het mengsel en vele andere zaken.

Stel dat een van de sensoren niet goed werkt. In dat geval ontvangt de motorregeleenheid onjuiste gegevens, wat kan leiden tot een onjuiste hoeveelheid brandstof die in de cilinders wordt geïnjecteerd of een onjuiste timing van de ontstekingsvervroeging van het mengsel.

Conclusie

Natuurlijk kunnen talloze andere problemen en storingen ervoor zorgen dat het motortoerental schommelt. In dit artikel hebben we ons echter gericht op de 12 meest voorkomende oorzaken van dit probleem.