Luchtfilter: wat doet het en wat zijn de typen?

Luchtfilter
Gepubliceerd op

Bijna elke redelijke autobezitter vergeet het reguliere onderhoud van zijn auto niet, inclusief het vervangen van het luchtfilter. Sommige eigenaren beschouwen het vervangen van het luchtfilter echter niet als iets cruciaals en negeren het.

In dit artikel bekijken we wat een luchtfilter doet, welke soorten luchtfilters er zijn en wanneer de beste tijd is om ze te vervangen.

Inhoud

Wat doet het luchtfilter?

Het luchtfilter is een apparaat dat vaste deeltjes opvangt, zoals stof, pollen, verschillende insecten en soortgelijke dingen die de verbrandingskamers, kleppen en zuigers kunnen beschadigen.

Het wordt meestal in een plastic afdekking in de aanzuigleiding van de verbrandingsmotor geplaatst en voorkomt zo dat er vuil in de verbrandingskamer komt.

Interne verbrandingsmotoren gebruiken meestal drie soorten luchtfilters, namelijk:

  • papieren luchtfilter
  • katoenen luchtfilter
  • schuim luchtfilter

1. Papieren luchtfilter

Papieren luchtfilter

Dit type filter is het meest gebruikte luchtfilter voor verbrandingsmotoren. Dit komt vooral omdat ze effectief en erg goedkoop zijn. Een papieren luchtfilter is echter alleen effectief totdat het oppervlak bedekt is met stof en andere onzuiverheden. Dit is wanneer de luchtstroom beperkt is, zodat er minder lucht in de motor komt.

2. Schuimluchtfilter

Schuim luchtfilter

Schuimfilters werden vroeger vooral gebruikt in kleine motoren en grasmaaiers. Zo'n filter houdt meer vuil vast dan een klassiek papieren filter, terwijl de luchtstroom slechts minimaal beperkt wordt. Dit type luchtfilter is erg populair bij offroad- en rallyauto's waar veel stof aanwezig is.

Op de schuimfilters kan een grote hoeveelheid vuil worden opgevangen zonder de luchtstroom te beperken. We kunnen echter nog steeds papieren luchtfilters vinden waarop een schuimlaag van ongeveer 1 cm dik is gelijmd, een combinatie van beide filters.

3. Katoenen luchtfilter

Katoenen luchtfilter

In plaats van een papieren filter kan een katoenen filter worden gebruikt. Dit type filter heeft een grotere luchtdoorlaatbaarheid, wat betekent dat er een grotere hoeveelheid lucht in de motor komt terwijl dezelfde filtratie behouden blijft als een klassiek papieren filter. Het nadeel van het katoenen filter is de prijs.

Aan de andere kant is het voordeel een langere levensduur - het gaat de hele autoleven mee en een lichte prestatieverbetering. Sport- en raceauto's maken voornamelijk gebruik van dit type luchtfilter.

Een verstopt luchtfilter heeft een slecht effect op de prestaties en het verbruik van de motor. De regeleenheid past de hoeveelheid ingespoten brandstof aan op basis van hoeveel lucht er in de inlaat komt.

Als dit filter verstopt is, komt er minder lucht in de verbrandingskamer, wat resulteert in lagere motorprestaties. Deze prestatievermindering is vaak niet waarneembaar, daarom vergeten veel mensen het luchtfilter.

Conclusie

Opgemerkt moet worden dat de prijs van het luchtfilter laag is, afhankelijk van het merk en het type materiaal waarvan het filter is gemaakt; daarom mag de vervanging ervan niet worden vergeten. De beste optie is om het luchtfilter samen met een motorolieverversing te vervangen, of in ieder geval om de andere motorolieverversing, afhankelijk van de stoffigheid van de omgeving waarin u rijdt.