Motorvermogen en koppel: welke van deze parameters is belangrijker?
Vermogen en koppel zijn de technische basisparameters van een verbrandingsmotor. Niet alleen de maximale snelheid en acceleratie van de auto hangt af van deze parameters, maar ook het brandstofverbruik of het vermogen om heuvels en dergelijke te beklimmen.
Motorvermogen kan worden uitgedrukt in kilowatt (kW), maar de pk (HP of metrische pk) heeft meestal de voorkeur. De eenheid van koppel, in de volksmond torque, is ofwel pond-voet (lb-ft) of Newton-meter (Nm).
Inhoud
Bij twee structureel identieke motoren geldt de regel dat de motor met een grotere cilinderinhoud meer vermogen maar ook meer koppel heeft. De motor bereikt echter maximaal vermogen en maximaal koppel bij verschillende toerentallen.
De motor heeft het grootste vermogen bij hogere toeren en het grootste koppel bij lagere toeren.
Motorvermogen en koppel: wat is belangrijker?
In race- of sportwagens, die constant met hoge snelheden rijden, is de belangrijkste parameter van de motor het maximale vermogen. De maximale snelheid van de auto hangt af van het maximale vermogen, maar ook de acceleratiesnelheid is cruciaal. De overbrenging van zo'n auto is dan ook gradueel, zodat de auto zo snel mogelijk accelereert en de hoogst mogelijke snelheid bereikt.
Bij motoren van personenauto's zijn naast maximaal vermogen en maximale snelheid ook andere parameters essentieel. Personenauto's rijden niet altijd op vol vermogen. Integendeel, de motor van personenauto's werkt voornamelijk in verschillende modi en daarom is het noodzakelijk dat deze voldoende koppel heeft in een zo breed mogelijk toerenbereik.
Het schakelen is anders en past zich aan de maximale snelheid en acceleratie aan en verlaagt het brandstofverbruik. Daarnaast moet de motor van een personenauto een veel langere levensduur hebben dan de motor van een racewagen. Al deze parameters zijn echter tegenstrijdig, dus fabrikanten moeten de juiste balans kiezen bij het ontwerpen van motoren.
Toerenteller: hoe werkt dit apparaat?
De hoogste versnelling wordt daarom ingesteld om de maximale snelheid van de auto te stabiliseren voordat de motor het maximale toerental bereikt.
Dankzij deze instelling is het mogelijk dat de auto permanent zijn maximale snelheid aanhoudt zonder risico op motorschade. Aan de andere kant worden er lagere versnellingen gezet zodat de auto de nodige acceleratie haalt, een acceptabel verbruik heeft, een lage uitstoot heeft en passagiers geen last hebben van overmatig motorgeluid.
Naast het verbruik is een cruciaal kenmerk van een personenauto de flexibiliteit. Hoe meer koppel de motor heeft, hoe flexibeler hij is. Bij normaal rijden gebruikt de bestuurder van een personenauto het maximale koppel meer dan het maximale vermogen van de motor. Daarom richten autofabrikanten zich meer op het verhogen van het maximale koppel en het naar lagere toerentallen brengen dan op het verhogen van het maximale vermogen.
Tijdens normaal rijden maak je vooral gebruik van lage en middelhoge toerentallen. Dus hoe hoger het koppel en hoe lager het in het toerental wordt geplaatst, hoe flexibeler de auto zal zijn en hoe gemakkelijker het zal zijn om heuvels te overwinnen zonder het maximale vermogen van de motor te gebruiken.
Koppelnummers verschillen per eenheid
Amerikaans en Brits koppel wordt niet gegeven in Newtonmeter (Nm) maar in pounds per foot (ft-lbs). Deze twee eenheden geven het koppel aan, maar zijn niet 1:1. Het Engelse en Amerikaanse koppel is altijd hoger in aantallen, aangezien één ft-lbs gelijk is aan 1.356 Nm.
Hoe wordt het motorvermogen gemeten?
Als het gaat om het meten van pk's, zijn er een paar verschillende methoden die kunnen worden gebruikt. De meest gebruikelijke methode is het gebruik van een dynamometer, een apparaat dat het geleverde vermogen van een motor onder belasting meet.
Deze methode biedt een relatief nauwkeurige meting van het vermogen van een motor, en autofabrikanten en tuners gebruiken deze vaak om de prestaties van hun motoren te optimaliseren.
Hoeveel paardenkracht heeft een mens?
Een gezonde volwassen mens kan gedurende een korte periode ongeveer 1,2 pk (of 0,89 kW) produceren en volhouden — deze waarde daalt tot een tiende van een pk als we het over een langere periode hebben.