Bougies: hoe werken ze en wat is hun levensduur?
Bougies zijn een essentieel onderdeel van elke benzinemotor. Zonder deze kleine apparaten zou de benzinemotor niet kunnen werken, dus elke autobezitter met dit type motor zou er meer over moeten weten.
Bougies zijn elektrische apparaten die zich in de kop van elke cilinder bevinden. De bougie ontsteekt een gecomprimeerd mengsel van brandstof en lucht in de cilinder met behulp van een elektrische vonk. In tegenstelling tot een gloeibougie werkt een bougie continu.
Inhoud
Waar is een bougie van gemaakt?
De bougie bestaat uit twee elektroden, de middelste en de buitenste. De centrale elektrode is omgeven door een isolator, waarvan het onderste deel in het omhulsel van de plug is gedrukt. Er is een schroefdraad waarmee de bougie aan de cilinderkop kan worden bevestigd, met een buitenste elektrode die in de onderkant van de schroefdraad is gegoten.
Een heel belangrijk criterium voor een bougie is de afstand tussen de elektroden. De vonk is te zwak om het verbrandingsproces te voltooien wanneer de opening te klein is. Aan de andere kant kan een te grote opening ervoor zorgen dat de bougie niet correct ontsteekt. De gemiddelde opening tussen de elektroden varieert tussen 0,5 mm en 1,8 mm.
Bougie levensduur
Bougies ondergaan gedurende hun hele levensduur veel stress. Ze worden beïnvloed door zeer hoge temperaturen; daarom behoren ze tot de onderdelen die vaker moeten worden gecontroleerd of vervangen.
De levensduur van een gewone koperen en nikkelen bougie varieert tussen de 30 en 60 duizend gereden kilometers, maar er zijn ook kaarsen waarvan de vervangingsinterval tot 90 duizend kilometer is. Iridium- of platinabougies kunnen tussen de 90 en 225 duizend kilometer meegaan.
Als de bougie niet werkt, werkt de motor op minder cilinders, wat resulteert in schokken en onregelmatig lopen van de motor. Dit is niet ideaal en moet zo snel mogelijk verholpen worden.
Controleren of de bougies werken:
De functionaliteit van de bougies kan op verschillende manieren worden getest. Als een van de bougies het niet doet, werkt de motor op minder cilinders, wat trillingen en een karakteristiek achtergrondgeluid veroorzaakt. Het is dus mogelijk om de storing van de bougie alleen aan het geluid te herkennen.
Een andere manier om de functionaliteit van de bougie te testen, is door de kabeluiteinden van de afzonderlijke bougies te trekken terwijl de motor stationair draait. Het motortoerental zal dalen als u het kabeluiteinde van de werkende bougie trekt. Als u echter het kabeluiteinde uit de defecte bougie trekt, zal het motortoerental niet afnemen.
Daarnaast kunt u de bougie ook controleren door deze uit de motor te halen, aan te sluiten op de stroombron en op de motorgrond te leggen. Als er na het starten van de motor geen vonken tussen de elektroden springen, betekent dit dat de bougie defect is en vervangen moet worden.
Samenvatting
Aangezien bougies geen erg duur onderdeel zijn met een behoorlijk lange levensduur, raden we aan ze regelmatig te vervangen en de vervanging niet te verlengen.