Autodiagnose: wat is het en hoe werkt het?

Auto diagnose
Gepubliceerd op

Autodiagnostiek kan verschillende belangrijke stukjes informatie over het voertuig detecteren. Tegenwoordig is het moeilijk om een ​​auto te vinden die niet is uitgerust met een engine control unit (ECU / ECM). Het is een microprocessor (of gewoon een kleine computer) die een hele reeks informatie evalueert en opslaat.

Het waarschuwingslampje op het dashboard waarschuwt de bestuurder dan voor een probleem dat door de ECU wordt geïdentificeerd. Hoewel het brandende waarschuwingslampje u niet veel zal vertellen, hebben we voor gedetailleerde informatie over het probleem toegang nodig tot de database (het geheugen) van de auto via autodiagnose.

Inhoud

Wat is een autodiagnose?

Autodiagnostiek kan verschillende vormen aannemen, maar het is een speciaal apparaat of software. Zoals gezegd is het doel van autodiagnose het kunnen uitlezen van diverse gegevens die de motorregeleenheid in de database opslaat. Hierdoor kunnen we grote of kleine storingen evalueren aan de hand van foutregistraties en meer gedetailleerde informatie krijgen over de problemen van een specifiek voertuig.

Naast het lezen van foutrecords, kunnen we autodiagnose gebruiken om specifieke gegevens in de database te wijzigen of te verwijderen of om de instellingen van de regeleenheid (ECU) te wijzigen.

Basic auto diagnostische functies

  • Foutlogboeken lezen, foutgeschiedenis weergeven, enz. (informatie lezen die is opgeslagen door de motorregeleenheid)
  • Foutregistraties bewerken en verwijderen
  • Instellingen van de regeleenheid wijzigen of aanpassen (olieverversingsinterval, enz.) • • • Emissiediagnose

Soorten autodiagnose

Autodiagnostiek kan de vorm aannemen van een professioneel apparaat - een elektronisch apparaat dat is uitgerust met gespecialiseerde software. Dergelijke autodiagnostiek heeft een breed scala aan functies en wordt meestal gebruikt door geautoriseerde en professionele autoreparatiewerkplaatsen, aangezien deze apparaten tot de duurste op de markt behoren.

Meer betaalbare autodiagnose kan de vorm aannemen van een specifieke connector, waardoor we via een computer of smartphone verbinding kunnen maken met de motorregeleenheid. Bij een lagere prijs hoort natuurlijk beperkte functionaliteit; in de regel kan de goedkoopste autodiagnose alleen basisgegevens lezen.

Compatibiliteit met OBD en autodiagnose

Om autodiagnostiek gegevens van de ECU of voertuigregeleenheid te laten lezen, moet deze compatibel zijn met het betreffende voertuig. Sommige autodiagnostiek wordt alleen voor een bepaald merk gemaakt, maar er zijn ook universele soorten autodiagnostiek.

De standaard van de regeleenheid is belangrijk voor de compatibiliteit van autodiagnose met een specifieke regeleenheid. Dit zijn de volgende:

  • OBD / OBD 1
  • OBD 2
  • EOBD
  • WERK

Oudere voertuigen hadden regeleenheden die aan geen enkele norm onderworpen waren. Dit betekent dat ze verschillende communicatieprotocollen gebruiken en dus mogelijk niet compatibel zijn met veel autodiagnostiek. Bij deze voertuigen is dat de OBD/OBD 1-norm ("OnBoard Diagnostics" - de volledige tekst van deze afkorting in het Engels).

OBD2-connector

Nieuwere auto's zijn al overgegaan op één standaard, namelijk OBD 2. Europese voertuigen zijn begin jaren 2000 grotendeels overgegaan op deze standaard, waaronder dieselauto's vanaf 2003. De EOBD- en JOBD-standaard verschilt niet van OBD 2 en is uiteindelijk dezelfde standaard. Bij EOBD gaat het om Europese auto's en in het geval van JOBD om Japanse auto's.

Bij het kiezen van autodiagnostiek moet u echter voorzichtig zijn of het de OBD / OBD 1-standaard of de nieuwere OBD 2-standaard is. Deze zijn niet compatibel - autodiagnose voor oudere voertuigen met de OBD 1-standaard werkt bijvoorbeeld niet voor nieuwere voertuigen die de OBD 2-standaard gebruiken en vice versa.

De beste autodiagnose

De keuze voor autodiagnose hangt in de eerste plaats af van de behoeften van de koper - als het een autoservice is, kunnen de kleinere zich redden met geavanceerde, maar velen geven de voorkeur aan professionele autodiagnose.

Voor een gewoon mens zal waarschijnlijk de basisdiagnose van de auto, waarmee basisgegevens uit de besturingseenheid kunnen worden uitgelezen, voldoende zijn. Het is daarom moeilijk om een ​​specifiek merk aan te bevelen, aangezien de keuze vooral afhangt van de behoefte en het doel.

Prijs autodiagnose

De geschatte prijsklasse voor verschillende autodiagnostiek van verschillende typen.

Type

Prijs

Professioneel

van 750 tot maximaal 4000 euro

Geavanceerd

van 100 tot 400 euro

Basis (alleen-lezen)

tot 50 euro

Ongeacht het type, dankzij autodiagnose kunnen sommige problemen worden geïdentificeerd en uiteindelijk worden opgelost. Dankzij de basisdiagnose van de auto kan een bezoek aan het servicecentrum worden vermeden, dat alleen al voor het lezen van foutmeldingen kosten in rekening brengt.

Het bewerken of verwijderen van foutmeldingen of het wijzigen van andere instellingen via autodiagnose raden we natuurlijk niet aan - laat dat over aan de professionals van de autoservice.