Diesel of benzine: hoe verschillen ze en wat is beter?

Motor
Gepubliceerd op

Diesel of benzine? Dit onderwerp zal nooit oud worden zolang dit soort motoren in auto's blijven. Elke dag wanneer iemand een autoforum opent, komt men vragen tegen als - diesel of benzine, benzine versus diesel, diesel versus benzine, en onze favoriete vraag is: Is diesel of benzine beter?

Natuurlijk zijn deze onderwerpen erg populair en veel gebruikers besluiten om advies te geven of in ieder geval de voordelen van het ene en het andere type motor te benadrukken. Na een korte discussie volgt echter altijd een gedachtewisseling en stormachtige communicatie met veel scheldwoorden en beledigingen, die eindigt met zinnen dat diesel bij tractoren hoort en benzine bij grasmaaiers.

Inhoud

Genoeg van onnodig gepraat. Laten we het over deze twee motoren hebben, hun voor- en nadelen, onderhoudskosten en al het andere vergelijken en beslissen of diesel of benzine beter is.

Invoering

Er zijn maar twee groepen mensen. De ene groep kan zich geen dieselmotor veroorloven, de andere een benzinemotor. Diesel wordt vooral geroemd om zijn lage verbruik en trekkracht bij lage toerentallen.

Benzineliefhebbers krijgen daarentegen een hoger vermogen gelijkmatig verdeeld over het hele toerenbereik en de mogelijkheid om de motor naar hoge toeren te laten draaien.

In de jaren 90 was de keuze duidelijk. Wie langzaam wilde rijden en voor het verbruik koos voor diesel, en wie dynamiek van de auto eiste zonder naar het verbruik te kijken, greep naar een auto met een benzinemotor.

Tegenwoordig zijn de tijden echter totaal anders en bepalen of diesel of benzine beter is, is niet eenvoudig maar niet onmogelijk. Maar laten we eerst eens kijken naar de drie fundamentele verschillen tussen diesel- en benzinemotoren.

Diesel versus benzine

Vonk versus compressie:

Verbranding van het mengsel in de cilinderkop

Het fundamentele verschil tussen deze twee motoren is hoe het mengsel wordt ontstoken. Laten we natuurlijk aannemen dat we het alleen over automotoren hebben, waarbij het in de meeste gevallen waar is dat een motor met elektrische ontsteking gelijk is aan een benzinemotor en een motor met compressieontsteking gelijk is aan een dieselmotor.

Een benzinemotor hoeft niet altijd een benzinemotor te zijn. Een goed voorbeeld zijn bijvoorbeeld benzinemotoren van Mazda genaamd Skyactiv-X of andere benzinemotoren, aangeduid met de afkorting HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), wat betekent dat het mengsel in de verbrandingskamer homogeen is. De ontsteking vindt plaats vanwege de hoge temperatuur die wordt gevormd tijdens de compressie.

In de meeste gevallen is de benzinemotor echter een motor met vonkontsteking, wat betekent dat een vonk van een bougie het mengsel van brandstof en lucht ontsteekt.

Een motor met compressieontsteking hoeft niet altijd alleen maar een dieselmotor te zijn. Een Stirlingmotor of Gloeilampmotor, ook wel semi-diesel genoemd, kan bijvoorbeeld andere brandstofsoorten verbranden. In het geval van automotoren is het echter, zoals ik al eerder zei, overweldigend waar dat een motor met compressieontsteking ook een dieselmotor is.

En zoals we waarschijnlijk allemaal weten, ontsteekt een dieselmotor een mengsel van brandstof en lucht door de hoge persluchttemperatuur in de verbrandingskamer.

Vermogensregeling:

Gasklephuis

Een ander verschil tussen de twee motoren is de manier waarop het vermogen wordt geregeld. In het geval van een benzinemotor wordt de vermogensregeling meestal uitgevoerd met behulp van de gasklep.

Het gaspedaal is elektronisch of via een kabel aangesloten op de gasklep van de motor. Door het gaspedaal in te drukken, wordt de klep geopend en stroomt er meer lucht de motor in.

Op deze manier wordt de hoeveelheid luchtinlaat geregeld, volgens welke de engine control unit de brandstofdosis aanpast. De regeling van de prestaties van de benzinemotor hoeft niet alleen te gebeuren met behulp van het gasklephuis. Sommige benzinemotoren hebben variabele timing en kleplichttechnologie die de gasklepfunctie kan vervangen.

Dieselmotoren zijn in de meeste gevallen niet uitgerust met een gasklep, dus de hoeveelheid ingespoten brandstof beïnvloedt de regulering van de motorprestaties. Door het gaspedaal in te trappen, regelen we de hoeveelheid ingespoten brandstof en het motortoerental.

De gasklep in dieselmotoren dient in de eerste plaats voor een betere regeling van het vacuüm in de inlaat, een efficiëntere EGR-klepfunctie en een vlottere motoruitschakeling.

Brandstof versus lucht:

U heeft hier of ergens anders vast al gelezen dat de ideale coëfficiënt van overtollige lucht en brandstof 14,7 op 1 is, wat gelijk staat aan een stoichiometrisch mengsel. Dit betekent dat er 14,7 kilogram lucht nodig is om 1 kilogram brandstof perfect te verbranden.

Bij conventionele benzinemotoren met natuurlijke aanzuiging handhaaft de regeleenheid de verhouding luchtovermaat tussen ongeveer 12:1 en 17:1. Turbo-benzinemotoren kunnen echter ook voor een lagere verhouding gaan. Dit geldt alleen voor benzinemotoren.

Dieselmotoren kunnen werken met een veel grotere hoeveelheid overtollige lucht, en dat is precies de reden waarom de prestaties van een dieselmotor kunnen worden geregeld door de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten voor dezelfde hoeveelheid lucht, zoals we in het vorige punt vermeldden.

Voor dieselmotoren kan deze verhouding liggen tussen 16:1 en 70:1, wat betekent dat er veel minder brandstof kan worden ingespoten voor hetzelfde luchtvolume dan bij een benzinemotor. Hierdoor bereiken dieselmotoren hun magische, lage brandstofverbruik.

Dit zijn de drie fundamentele verschillen tussen benzine- en dieselmotoren. Maar welke is beter? Is diesel of benzine beter? Laten we ze vergelijken en iets zeggen over hun voor- en nadelen.

Diesel of benzine?

Dynamiek en prestaties:

3D-model van een werkende V8-motor. Zuigers en andere mechanische onderdelen zijn in beweging.

Zoals gezegd was de keuze in de jaren 90 eenvoudig. Wie dynamiek wilde, moest reiken naar een auto met benzinemotor. In het huidige tijdperk van turbolading en directe injectie is de keuze moeilijker. Dieselmotoren blinken uit met een sterke trekkracht, zelfs bij zeer lage toerentallen dankzij hun hoge koppel, maar bij hogere toerentallen hebben ze niet zoveel vermogen als hun benzine-neefjes.

De ontwikkeling van benzinemotoren staat niet stil. Turbo-oplading en variabele kleptiming-technologieën zijn bijna vanzelfsprekend. Benzinemotoren kunnen echter concurreren met dieselmotoren bij lage toerentallen.

Het is in ieder geval duidelijk dat als we twee motoren van hetzelfde volume die met dezelfde technologie zijn uitgerust, vergelijken, de benzinemotor de duidelijke winnaar zal zijn op het gebied van dynamiek en prestaties.

Geluids- en hardloopcultuur:

Hoewel het geluid en de werking van dieselmotoren voortdurend verbeteren, is er nog steeds een aanzienlijk verschil met benzinemotoren. Een dieselmotor zal nooit zo verfijnd zijn als een benzinemotor en zal nooit hetzelfde geluid hebben. Benzine is dus de voor de hand liggende keuze als u vooral om geluid en verfijnde werking geeft.

Benzine voor een sprint en diesel voor een marathon:

Mustang on a drag racing

Hoewel deze afgezaagde zin veel ware informatie verbergt, vertelt het over de situaties waarin een auto met een dieselmotor en een auto met een benzinemotor geschikt zijn. Bij het kiezen tussen een diesel- en benzineauto, moet u eerst overwegen waar u rijdt of hoe lang uw routes zijn. Waarom?

Een benzinemotor warmt veel sneller op dan een dieselmotor, wat belangrijk is voor comfort en brandstofverbruik. Tegelijkertijd, als de motor koud is of niet is opgewarmd tot zijn bedrijfstemperatuur, neemt de slijtage van de bewegende delen van de motor toe. Korte ritjes waarbij de motor geen tijd krijgt om op te warmen zijn dan ook niet erg gunstig.

Daarom is een benzinemotor beter voor korte afstanden en een diesel voor langere afstanden, waarbij het voordeel zich uit in een lager brandstofverbruik.

Brandstofverbruik:

Tanken van de auto

We hoeven waarschijnlijk niet te schrijven of diesel of benzine minder wordt verbruikt. Als uw enige zorg het brandstofverbruik is, ga dan voor een dieselmotor. Hoewel moderne benzine-turbomotoren op papier een mooi verbruik halen, dat dicht in de buurt komt van dat van dieselmotoren, is de realiteit totaal anders.

Op dezelfde manier is het door de fabrikant opgegeven verbruik slechts een vodje papier, dat niets te maken heeft met het werkelijke verbruik tijdens het rijden van de auto. De waarheid is dat moderne turbobenzinemotoren zelfs op heel weinig brandstof kunnen draaien, maar de bestuurder moet voorzichtig zijn en defensief rijden.

Als een persoon met deze motor op de nek begint te trappen, kan het benzineverbruik tot dubbele cijfers stijgen. Bij dieselmotoren is het brandstofverbruik niet zo gevoelig voor rijstijl. Hetzelfde geldt voor grootvolume motoren met natuurlijke aanzuiging, zij het op kleinere schaal, die niet zo gevoelig zijn voor verbruik onder zware belasting.

Rijd je lange afstanden en vaak op de snelweg, dan loont de dieselmotor in ieder geval wat betreft een lager verbruik en dus lagere kosten voor de rit. Naast de rijstijl is het gewicht van de auto bepalend voor het brandstofverbruik. Daarom worden dieselmotoren, die minder gevoelig zijn voor brandstofverbruik, aanbevolen voor zware voertuigen.

De prijs:

Als we de prijzen van diesel- en benzineauto's vergelijken, zien we dat dieselauto's duurder zijn dan benzineauto's. Dit is echter afhankelijk van het land waarin ze worden verkocht. Soms is dit prijsverschil slechts enkele honderden en enkele duizenden.

Dat geldt in ieder geval ook voor gebruikte auto's, waar auto's met dieselmotor een hogere prijs hebben dan auto's met benzinemotor.

Betrouwbaarheid en onderhoud:

Motor reparatie

In dit geval geldt de goede oude regel dat wat niet in de motor zit, ook niet fout kan gaan. Het antwoord is duidelijk als we een atmosferische benzinemotor vergelijken met multipoint injectie met een turbodieselmotor die is uitgerust met directe brandstofinjectie. De benzinemotor is aanzienlijk eenvoudiger van opzet, waardoor de kosten van service en onderhoud in de meeste gevallen lager zullen zijn dan die van een dieselmotor.

Het verschil is echter niet zo groot als we moderne turbobenzinemotoren met directe injectie vergelijken met dieselmotoren. Simpel gezegd, alle moderne motoren zijn complex; om het af te maken, zijn ze doorzeefd met elektronica. De afwezigheid van een vaste deeltjesfilter werkt nog steeds in het voordeel van benzinemotoren, die, zoals we allemaal weten, niet bepaald het meest betrouwbare, maar ook niet het goedkoopste 'auto-onderdeel' is.

DPF

Dit betekent immers dat de onderhouds- en servicekosten van een benzinemotor in de meeste gevallen lager zijn dan die van een dieselmotor.

Dus is diesel of benzine beter?

Het is moeilijk te zeggen. Beide zijn beter en slechter. Alles hangt af van waar u de auto voor gaat gebruiken en wat u van de auto verwacht. De hierboven genoemde punten helpen u bij het kiezen tussen deze twee motoren, dus overweeg alle voor- en nadelen en beslis zelf uw favoriet.

Laten we echter, voordat we dit artikel beëindigen, de voor- en nadelen van beide motoren samenvatten.

Voor- en nadelen van een dieselmotor:

Cross section of a diesel V8 engine

Dieselmotoren zijn structureel complexer dan benzinemotoren, maar hun prestaties zijn lager, voornamelijk door de verbranding van een andere brandstof. Bij gebruik van dezelfde technologie en hetzelfde motorvolume is het vermogen van een benzinemotor altijd hoger. Het voordeel van dieselmotoren is echter een lager verbruik en een langere levensduur.

Deze motoren zijn geschikt voor langere ritten en niet voor korte ritten, aangezien de tijd die nodig is om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen veel langer is dan een benzinemotor nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen.

Voor- en nadelen van een benzinemotor:

Benzinemotor

Een benzinemotor heeft een eenvoudigere constructie dan een dieselmotor, waardoor de productie ervan ook goedkoper is, dus auto's uitgerust met een benzinemotor zijn meestal goedkoper dan auto's uitgerust met een dieselmotor. Bovendien is de benzinemotor aanzienlijk krachtiger dan de dieselmotor (met dezelfde technologie).

Deze motoren zijn ook meer geschikt voor korte ritten en het winterseizoen. Dit komt vooral omdat de tijd die ze nodig hebben om op bedrijfstemperatuur te komen veel korter is dan bij een dieselmotor. Het grootste nadeel van benzinemotoren is hun hogere brandstofverbruik, dat gevoeliger is voor de rijstijl.

Conclusie

We hopen dat je het artikel leuk vond en hebt vernomen of diesel of benzine beter voor je is. Als u opmerkingen of ideeën heeft, aarzel dan niet om ons in de opmerkingen te schrijven en we zullen graag waardevolle informatie aan het artikel toevoegen. Ook als u een idee heeft voor een soortgelijk of ander interessant artikel waarover u graag zou willen lezen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.