Koude motor: wat gebeurt er in de motor als deze opwarmt?

Motor temperatuur
Gepubliceerd op

Koude starts zijn schadelijk voor de motor, ongeacht de buitentemperatuur. Hoe lager de buitentemperatuur, hoe langer het echter duurt voordat de motor is opgewarmd tot de bedrijfstemperatuur, waardoor deze nadelige effecten de motor langer beïnvloeden.

Het artikel van vandaag gaat in op wat er in de motor gebeurt tijdens het opwarmen tot de bedrijfstemperatuur.

Inhoud

Als we het hebben over een koude motor, bedoelen we een motor die niet is opgewarmd tot zijn bedrijfstemperatuur, ongeacht de tijd van het jaar of de buitentemperatuur.

Onvoldoende smering van mechanische onderdelen:

Motorolie

Terwijl de motor koud is, veroorzaakt onvoldoende smering meer slijtage aan de mechanische onderdelen van de motor. De motorolie is gestold, heeft een hogere dichtheid en de oliepomp kan niet genoeg druk genereren om de olie in het smeersysteem te krijgen.

De oliefilm is dus onvoldoende op de contactvlakken van het mechanische systeem. Het resultaat is onvoldoende smering van de bewegende delen van de motor, hun grotere slijtage en een hoger brandstofverbruik en uitlaatgasemissies als gevolg van de grotere belasting van de motor.

Wacht daarom na het starten van de auto ongeveer 20 tot 30 seconden voordat u gaat rijden. Dit betekent natuurlijk niet meteen vol gas geven en op pad gaan! Zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, dient u voorzichtig en lichtvoetig te rijden en de motor niet te zwaar te belasten. Het motortoerental mag de limiet van 2500 omwentelingen per minuut niet overschrijden, maar de motor mag ook niet op zeer lage toeren worden gehouden. Daarmee bedoel ik onder de grens van 1500 toeren per minuut want dan wordt de motor nog zwaarder belast.

WAARSCHUWING! Vergeet niet dat water veel sneller opwarmt dan motorolie, dus laad de auto niet meteen nadat de koelvloeistoftemperatuurindicator de juiste temperatuur aangeeft of nadat het blauwe koelvloeistoflampje uitgaat.

Hoger brandstofverbruik:

Als de motor koud is, neemt het brandstofverbruik aanzienlijk toe. Een koude motor heeft meer brandstof nodig (rijker mengsel) voor een soepele werking en voldoende prestatie. Het brandstofverbruik neemt echter toe door hogere stationaire toerentallen, grotere belasting of volledig geactiveerde airconditioning of verwarming.

Het zou een goed idee zijn om de verwarming en airconditioning uit te laten terwijl de motor op bedrijfstemperatuur komt. Zo warmt de motor veel eerder op en bespaart u flink wat brandstof.

Verhoogde uitlaatgasemissies:

Naast onvoldoende smering van de mechanische onderdelen van de motor en een hoger brandstofverbruik, wordt de uitstoot van uitlaatgassen bijna verdubbeld.

Zwarte rook uit de uitlaat

Dit komt omdat de motor een rijker mengsel verbrandt, koude motorolie een hogere dichtheid heeft (dus weerstand), en de katalysator nog niet op bedrijfstemperatuur is. De katalysator moet zijn bedrijfstemperatuur bereiken om goed te kunnen werken. Maar dat is niet alles.

Een veel slechtere situatie doet zich voor bij dieselmotoren die zijn uitgerust met een roetfilter. Om goed te kunnen functioneren, moet het een temperatuur van ongeveer 600 °C bereiken. Anders raakt het roetfilter verstopt met afzettingen, waardoor de levensduur aanzienlijk wordt verkort.

Koude motor bij auto's op LPG en CNG:

Het verbranden van LPG of gecomprimeerd aardgas CNG is problematisch bij een koude motor. Daarom worden deze motoren niet gestart op gas maar op benzine, en pas nadat de motor de juiste temperatuur heeft bereikt schakelt de control unit de motor over op LPG of CNG brandstof.

Concluderend zou ik willen toevoegen dat frequente koude start van de motor het verversingsinterval van de motorolie aanzienlijk verkort. Dus als u voornamelijk korte afstanden rijdt, waarbij de motor van uw auto geen tijd krijgt om op bedrijfstemperatuur te komen, moet u het verversingsinterval van de motorolie verkorten.

Bekijk een demonstratie van hoe een koude motor opwarmt op een thermische camera: