Katalysator: wat is zijn functie en hoe kan hij beschadigd raken?
De katalysator bevindt zich in de uitlaatpijp van de auto en heeft tot taak het aantal schadelijke stoffen in de uitlaatgassen te verminderen.
Dit apparaat wordt gebruikt voor zowel benzine- als dieselmotoren. Het artikel van vandaag zal licht werpen op de functie, distributie en mogelijke schade.
Inhoud
Hoe werkt een katalysator?
De katalysator bevat edele metalen zoals platina, rhodium en palladium. Samen vormen ze een katalytische laag aangebracht op een keramisch of metalen materiaal in de vorm van bijenplastic.
Bij een bedrijfstemperatuur van 300 tot 800 graden Celsius (580 tot 1500 graden Fahrenheit), zal de katalytische laag de oxidatie van CO (koolmonoxide) en onverbrande koolwaterstoffen tot CO2 (kooldioxide) en H2O (water) mogelijk maken en de reductie van NOx (stikstofoxide) naar N2 (stikstof) en O2 (zuurstof).
Uitlaatgasreiniging vindt plaats door middel van twee chemische reacties, namelijk:
- Door oxidatie van CO en onverbrande koolwaterstoffen
- Door reductie van NOx
Classificatie van de katalysatoren volgens de resulterende reacties
- driewegkatalysator
- reductieve katalysator
- oxidatieve katalysator
1. Driewegkatalysator
Hij heeft de leiding over drie activiteiten, namelijk:
- CO-oxidatie
- door oxidatie van onverbrande koolwaterstoffen
- reductie van NOx
De driewegkatalysator wordt gebruikt door benzinemotoren die het mengsel regelen, werken met overtollige lucht en zijn uitgerust met een lambdasonde. De katalysator werkt niet meer als de lambdasonde beschadigd of defect is.
2. Reductief
Het vermindert de uitstoot van NOx (stikstofoxide) in benzine- en dieselmotoren met directe brandstofinjectie.
3. Oxidatief
Het wordt gebruikt door dieselmotoren die met een teveel aan lucht werken en tijdens hun werk wordt een zeer rijk mengsel verbrand. Deze katalysator is bedoeld om CHx en CO te verminderen. De verbranding van vaste deeltjes vindt plaats bij hoge temperaturen, waardoor ze krimpen en de resulterende microdeeltjes volledig verbranden.
Distributie van katalysatoren per materiaal
Metalen katalysator
Het inzetstuk is gemaakt van metaal, ze zijn beter bestand tegen mechanische schade en schade door onjuiste werking van de motor, maar hun productie is duurder.
Keramische katalysator
Het inzetstuk is gemaakt van keramische materialen. Minder bestand tegen mechanische schade en schade door onjuiste werking van de motor, hun voordeel is een lagere productieprijs.
Hoe kan de katalysator beschadigd raken?
- door te tanken met de verkeerde brandstof
- motorontsteking mislukt
- als de olie in de verbrandingskamer terechtkomt
- als er onverbrande brandstof in de katalysator terechtkomt
Hoe manifesteert een beschadigde katalysator zich?
- startprobleem
- hoger brandstofverbruik
- slechtere dynamiek
- controleer motorwaarschuwingslampje brandt
- een vreemde geur bij het starten van de motor
De levensduur van katalysatoren in nieuwe auto's wordt geschat op 150.000 km (of 93.000 mijl), maar neemt aanzienlijk af bij slecht rijgedrag.