Roetfilter: wat is het en hoe werkt het?
Een roetfilter (DPF) is een apparaat dat is ontworpen om roet en vaste deeltjes uit de uitlaatgassen van een dieselmotor te verwijderen.
In het artikel van vandaag zullen we licht werpen op de functie van het roetfilter, ook wel bekend als het FAP-filter, hoe dit apparaat in auto's terechtkwam en de levensduur ervan.
Inhoud
Hoe is het roetfilter in auto's terechtgekomen?
Met de komst van de Euro 5-emissienorm zijn strenge regels in het leven geroepen om te voldoen aan de hoeveelheid uitstoot van onverbrande vaste delen in de uitlaatgassen. Daarom zijn fabrikanten begonnen met het installeren van roetfilters, DPF- of FAP-filters genoemd, in alle nieuwe dieselauto's.
Met deze emissienorm vind je geen enkele nieuwe dieselauto die dit filter niet heeft. De uitzonderingen waren alleen te vinden bij auto's gemaakt voor landen buiten de Europese Unie waar geen strenge emissienormen gelden.
DPF-waarschuwingslampje - Wat te doen als het gaat branden?
Zoals gezegd is een roetfilter (DPF/FAP filter) een apparaat dat kankerverwekkende en kleine stofdeeltjes verwijdert uit de uitlaatgassen van auto's met een dieselmotor. Het filter vangt vaste deeltjes op en verbrandt ze uiteindelijk om zichzelf te reinigen.
Een brandend DPF waarschuwingslampje waarschuwt de bestuurder voor een lopende reiniging of regeneratie van het roetfilter. Zet de auto in dit geval niet uit. Regeneratie vindt plaats door tijdens het draaien van de motor brandstof in het roetfilter te injecteren, terwijl het aanbevolen is om de motor op een constant toerental tussen 2000 en 2600 tpm te houden.
Simpel gezegd, snel rijden buiten de stad of op de snelweg zal in dit geval profiteren. Het waarschuwingslampje roetfilter gaat het vaakst branden als het voertuig voornamelijk in de stad wordt gebruikt voor korte ritten - deze komen het filter niet ten goede. Als het waarschuwingslampje echter blijft branden na regeneratie (ca. 15 minuten), kan dit duiden op een storing in het roetfilter.
Reiniging van het roetfilter
Andere manieren om het filter voor vaste deeltjes te reinigen zijn demontage en vervolgens spoelen met heet water, het gebruik van chemicaliën die de opgevangen deeltjes oplossen, of ultrasone reiniging. Niet elk type filter kan worden gereinigd, dus het kan zijn dat u extra moet betalen voor een nieuwe.
De levensduur van het roetfilter
De levensduur van het roetfilter is sterk afhankelijk van de rijstijl en de kwaliteit van de olie. Auto's die zijn uitgerust met een roetfilter hebben een speciaal type motorolie nodig dat precies is afgestemd op hun behoeften. Soms helpen de juiste olie en rijstijl echter niet en kan het filter defect raken nog voordat de levensduur van ongeveer 80 tot 150 duizend km (ongeveer 50 tot 100 duizend mijl) is bereikt.
Veel automobilisten bekritiseren deze zogenaamde "verstopping van de uitlaatpijp", die de motorprestaties vermindert en het verbruik verhoogt. Sommige mensen halen het uit hun auto omdat auto's met een gedemonteerd roetfilter soms zonder grote problemen door de emissiecontrole komen. We raden echter niet aan om dat te doen.