VDC-waarschuwingslampje: wat betekent het en waarom brandt het?
Het VDC-waarschuwingslampje kan de activiteit van het VDC-systeem (Vehicle Dynamic Control), de uitschakeling of de storing aangeven. Als het waarschuwingslampje knippert, is het dynamische regelsysteem actief. Als het waarschuwingslampje brandt, werkt het systeem waarschijnlijk niet door uitschakeling of storing.
VDC is een belangrijk element in de moderne autotechnologie en het falen ervan mag niet worden genegeerd. In dit artikel gaan we kort in op hoe het dynamische regelsysteem werkt en wat het betekent als het VDC-waarschuwingslampje brandt of juist knippert.
Inhoud
- Wat is VDC en hoe werkt het?
- VDC-waarschuwingslampje knippert. Is dit een probleem?
- Het VDC-waarschuwingslampje brandt nog steeds. Wat is er?
- Markeringen elektronisch stabiliteitssysteem
- Andere vorm van het VDC-waarschuwingslampje
- VDC UIT waarschuwingslampjes
- Veelgestelde vragen over het VDC-waarschuwingslampje
- Conclusie
Wat is VDC en hoe werkt het?
Het VDC-systeem (Vehicle Dynamic Control) stabiliseert het voertuig en helpt bij het beheersen van situaties waarin de auto zou kunnen gaan slippen. Dit systeem controleert de stand van het stuurwiel, de wielsnelheid, de acceleratie van het voertuig en andere parameters om te bepalen of het voertuig de gewenste richting aanhoudt.
VDC: Hoe werkt het dynamische besturingssysteem van het voertuig?
Wanneer de VDC een verlies van tractie detecteert, verwerkt het automatisch de informatie van het ABS en de stuurwielrotatiesensor. Vervolgens oefent het remkracht uit op de afzonderlijke wielen van de auto om slippen te voorkomen.
ABS-systeem: hoe het werkt en waarvoor het dient?
Het systeem gebruikt echter de remkracht op de wielen wanneer dat nodig is. Het kan zowel tijdens het accelereren als bij het nemen van scherpe bochten optreden. Het VDC-systeem vermindert het risico op slippen door de remkracht toe te passen. Naast het ABS maakt dit systeem ook gebruik van het ASR-systeem.
VDC-waarschuwingslampje knippert. Is dit een probleem?
In het geval van een knipperend VDC-waarschuwingslampje is dit geen probleem, integendeel. Knipperen geeft systeemactiviteit aan. Het voertuig kwam in een moeilijke situatie terecht en het VDC-systeem greep in om het te stabiliseren en te voorkomen dat het slipte.
In moeilijke rijsituaties, zoals scherpe bochten of plotseling remmen, kan dit waarschuwingslampje knipperen en vervolgens gaan branden. In dat geval stabiliseert het VDC-systeem het voertuig door de besturing te beïnvloeden. Als het systeem goed werkt, gaat het waarschuwingslampje uit zodra de auto stabiliseert.
Het VDC-waarschuwingslampje brandt nog steeds. Wat is er?
Als het waarschuwingslampje niet alleen gaat branden tijdens moeilijke rijomstandigheden en bij risico op slippen, kunnen de volgende situaties zich voordoen:
Het VDC-systeem is uitgeschakeld met een knop (met het opschrift OFF onder het standaardsymbool of met een doorgestreept icoon) of via de interface op het dashboard van uw auto
Er was een storing in het VDC-systeem
Er was een sensorstoring of een elektronicastoring
Bij sommige auto's kan het VDC-systeem niet worden uitgeschakeld, maar als u een dergelijke optie heeft, kan een brandend waarschuwingslampje een opzettelijke uitschakeling van de dynamische regeling aangeven.
We raden daarom aan om te proberen het VDC-systeem uit/aan te zetten. Als er bij het in- of uitschakelen van het controlelampje niets gebeurt, is dit waarschijnlijk een van de bovengenoemde storingen.
Autowaarschuwingslampjes: Waar waarschuwen ze voor?
Het is echter onmogelijk om deze storingen zelf op te lossen, aangezien het in beide gevallen noodzakelijk is om autodiagnose uit te voeren. Het beste is om uw auto direct naar de reparatiewerkplaats te brengen.
Markeringen elektronisch stabiliteitssysteem
Autofabrikanten gebruiken verschillende afkortingen bij het labelen van het elektronische stabiliteitssysteem, maar het werkingsprincipe van deze systemen is hetzelfde. In het geval van dit systeem kunt u de volgende labels tegenkomen:
ESC (Electronic Stability Control) - algemene naam voor elektronisch stabilisatiesysteem, maar gebruikt door Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen en Proton
ESP (Electronic Stability Program) - aanduiding gebruikt door Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini en Smart
ESP (Electronic Stabilization Program) - de aanduiding wordt gebruikt door Volkswagen (de afkorting is hetzelfde als de vorige, het kleine verschil zit alleen in de volledige naam)
VDC (Vehicle Dynamic Control) - aanduiding gebruikt door Subaru, Nissan en Infiniti
DSC (Dynamic Stability Control) - aanduiding gebruikt door Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda en Mini
VSA (Vehicle Stability Assist) - aanduiding gebruikt door Acura en Honda
VSC (Vehicle Stability Control) - de aanduiding gebruikt door Lexus en Toyota
VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - de aanduiding gebruikt door Lexus en Toyota
ASC (Active Stability Control) - de aanduiding gebruikt door Jaguar en Mitsubishi
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - aanduiding gebruikt door Volvo
PSM (Porsche Stability Management) - de aanduiding wordt, zoals de naam al aangeeft, gebruikt door Porsche
M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - de aanduiding gebruikt door Mitsubishi
StabiliTrak - aanduiding gebruikt door Buick, Cadillac, Chevrolet (de meeste modellen), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu en Hummer
AdvanceTrac - aanduiding gebruikt door Ford, Lincoln en Mercury
Active Handling - aanduiding gebruikt door Chevrolet (Korvet)
Sommige fabrikanten gebruiken meerdere aanduidingen, omdat de aanduiding mogelijk niet van toepassing is op het hele merk, maar op een specifiek model.
Andere vorm van het VDC-waarschuwingslampje
Net als bij de markeringen van het VDC-systeem kan dit waarschuwingslampje een andere vorm hebben, afhankelijk van de fabrikant en het specifieke model. Naast het waarschuwingslampje op de hoofdfoto kun je ook een driehoek tegenkomen met een uitroepteken in een bijna volledige cirkel - Alfa Romeo gebruikt dit waarschuwingslampje voor het VDC-systeem.
Sommige auto's hebben dezelfde vorm van het VDC-waarschuwingslampje als bij ESC- of DSC-systemen. Zo zie je op de modellen Alfa Romeo en BMW een driehoek en een uitroepteken, ook al gebruikt BMW een DSC-systeem in plaats van een VDC. Het punt is dat het VDC-systeem in wezen identiek is aan andere elektronische stabilisatiesystemen. Het verschil zit alleen in de naam.
ESC-waarschuwingslampje: wat betekent het en waarom brandt het?
VDC UIT waarschuwingslampjes
Dit waarschuwingslampje kan een uitgeschakeld VDC-systeem of tractiecontrole aangeven, afhankelijk van het model en de fabrikant. Als uw voertuig toestaat dat het systeem wordt uitgeschakeld, kan de knop dezelfde vorm hebben als dit waarschuwingslampje.
Veelgestelde vragen over het VDC-waarschuwingslampje
Vraag 1: Mag ik rijden terwijl het VDC-waarschuwingslampje brandt?
Ja, dat kan, maar het is noodzakelijk om zo snel mogelijk de oorzaak van het branden van het waarschuwingslampje te achterhalen en het probleem op te lossen als het VDC-systeem niet met opzet is uitgeschakeld. Rijden met het VDC-waarschuwingslampje aan kan leiden tot minder stabiliteit, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties op de weg en een groter risico op een slip.
Dus als het VDC-waarschuwingslampje brandt, rijd dan voorzichtig, vooral op gladde oppervlakken, en vermijd scherpe bochten of abrupt remmen.
Vraag 2: Kan het VDC-waarschuwingslampje gaan branden als er geen probleem is met het VDC-systeem?
Ja, het waarschuwingslampje kan gaan branden, zelfs als er geen probleem is met het dynamische regelsysteem. De reden kan variëren, zoals een storing in het elektrische systeem of een probleem met de sensor. In dit geval is het uitvoeren van autodiagnostiek en het wegnemen van de oorzaak noodzakelijk.
Conclusie
Het brandende VDC-waarschuwingslampje mag niet worden genegeerd, tenzij u het dynamische besturingssysteem opzettelijk hebt uitgeschakeld. Volgens de verordening van de Europese Commissie moet vanaf 1 november 2011 in elke nieuw gehomologeerde auto dit systeem zijn geïnstalleerd. Sinds 2014 moeten alle voertuigen in de EU met dit systeem zijn uitgerust.