Overstuur en onderstuur: wat is het verschil?
Overstuur en onderstuur is een verschijnsel dat zich voordoet tijdens het autorijden en bij het nemen van bochten met hogere snelheden of ongunstige wegomstandigheden. Zoals we allemaal weten uit de vorige artikelen, kan het voertuig maar twee soorten slippen krijgen: overstuur of onderstuur.
Kortom, als de vooras grip verliest, is er sprake van onderstuur. Als de achteras grip verliest, is er sprake van overstuurslip. Natuurlijk zijn er situaties waarin alle vier de wielen van de auto grip verliezen. Elke slip begint altijd ofwel met het verlies van grip van de vooraswielen of het verlies van grip van de achteraswielen.
Inhoud
Dus laten we het hebben over hoe overstuur en onderstuur slippen optreden en hoe beide soorten slippen kunnen worden beheerst.
Hoe ontstaat kantelslip?
Tijdens een overstuur slip hebben de voorste banden meer grip dan de achterste. In dit geval zijn er situaties waarin de achteras van de auto slipt wanneer u met hoge snelheid een bocht omgaat of wanneer u plotseling van richting verandert.
De oorzaak van het overstuurgedrag van de auto is het verlies van grip van de wielen op de achteras. Dit betekent dat tijdens een overstuurslip het voorste deel van de auto gewillig een bocht in draait, maar het achterste deel in de oorspronkelijke richting doorgaat. Dit zorgt ervoor dat de auto in de tegenovergestelde richting draait of uit de hand loopt en een ongewenste U-bocht maakt. De naam overstuur is dus afgeleid van het voertuig dat te veel draait tijdens een overstuur.
In tegenstelling tot een onderstuurslip, waarbij het voertuig in een rechte lijn doorgaat, begint het voertuig bij een overstuurslip om zijn eigen as te draaien. Bij stevige rotatie en onderstuur kan het voertuig aan de buitenrand van de bocht van de weg af vliegen.
Bij welke auto's komt slippen door overstuur vaker voor?
Overstuur komt in de regel voor bij auto's met achterwielaandrijving, maar voertuigen met voorasaandrijving vormen hierop geen uitzondering. In het geval van een voertuig met voorwielaandrijving is het behoorlijk ingewikkeld en gevaarlijk om een slip door overstuur te krijgen.
Het krijgen van een overstuur slip op een voertuig zonder een aangedreven achteras is gevaarlijk omdat er geen manier is om het te controleren.
Hoe om te gaan met een overstuurslip?
Het beheersen van een overstuurslip is niet zo eenvoudig als het beheersen van een onderstuurslip. Het vereist veel meer ervaring en zorgvuldig werken met het stuur en het gaspedaal.
Als uw auto een overstuurslip krijgt, moet u het stuur scherp naar de andere kant van de bocht draaien. Dit betekent dat je de voorwielen van je auto uit de hoek richt. Door dit te doen, is het mogelijk om de verandering van de as van het voertuig te elimineren, waardoor de auto zijn oorspronkelijke traject kan voortzetten, maar alleen zijwaarts.
Vervolgens is het, afhankelijk van de situatie, mogelijk om het slippen van de achteras te corrigeren door het gaspedaal in te drukken of los te laten. Het toevoegen van een gashendel kan de achterkant van het voertuig sturen bij het slippen in een bocht met een grote radius, maar door het gaspedaal los te laten, krijgt u meer grip bij het slippen in bochten met een kleine radius.
Stel echter dat de reactie op de overstuurslip onevenredig is. In dat geval kan het voertuig onmiddellijk opnieuw slippen door overstuur, waardoor het achterste deel van het voertuig naar de andere kant wordt geslingerd nadat het tractie heeft gekregen en te veel naar de as van de weg draait. We raden u aan geen van de bovenstaande dingen te doen, tenzij u voldoende ervaring heeft en, zoals altijd, op eigen risico.
Het gevaar van slippen door overstuur
Het gevaar van een slippen door overstuur schuilt in de complexiteit van het beheer ervan. Dit komt doordat het intrappen of loslaten van het gaspedaal meestal niet altijd de situatie oplost. Het gaspedaal voorzichtig intrappen/loslaten en op het juiste moment aan het stuur van de auto draaien is nodig om de overstuurslip te overwinnen.
Stel echter dat een voertuig dat niet door de achteras wordt aangedreven, door overstuur gaat slippen. In dat geval is het praktisch onmogelijk om zo'n slip te beheersen, omdat de bestuurder geen invloed heeft op het gripvermogen van de achteras.
Hoe ontstaat onderstuurslip?
De oorzaak van het onderstuur is het verlies van grip van de wielen op de vooras. Bij onderstuur reageert de auto niet adequaat bij het draaien aan het stuur. Zo rijdt het voertuig bij onderstuur rechtdoor en volgt het de stuurhoek niet.
Onderstuurslip treedt meestal op bij het draaien van het voertuig met een verandering van het moment dat op de voorwielen inwerkt. Hoe groter de verandering van het moment dat op de wielen inwerkt, hoe groter de kans op slippen.
In het geval van een onderstuurslip leiden de voorwielen de auto ondanks het draaien niet in een bocht, omdat de vooras tractie verliest. Als het voertuig geen contact met de weg terugkrijgt, zal het ongecontroleerd van de buitenste rand van de bocht vliegen.
Een onderstuurslip kan echter niet optreden bij een voertuig dat vanuit stilstand accelereert. Wanneer het voertuig stilstaat, zal geen enkele kracht de auto naar voren duwen als de banden grip verliezen.
Hoe om te gaan met een onderstuurslip?
Om het voertuig uit een onderstuurslip te halen, hoeft u alleen maar het gaspedaal los te laten en te wachten tot de wielen van de aandrijfas weer grip hebben. Het wordt afgeraden om plotseling het rempedaal in te trappen of het stuur te veel te draaien, omdat dit kan leiden tot een nog groter verlies van grip op de band.
Bij het draaien van de wielen bestaat het risico dat de voorwielen, nadat ze weer grip hebben gekregen, weer gaan rollen op de weg, wat een scherpe verandering in de richting van het voertuig veroorzaakt. Deze verandering van richting kan leiden tot een overstuur slip, wat veel ervaring vereist en erg gevaarlijk is op een voertuig met voorwielaandrijving.
Als er bij een voertuig met een aangedreven achteras een onderstuurslip optreedt, is het meestal voldoende om de druk op de remmen te verminderen of de wielen van de vooras uit te lijnen om de slip te verhelpen.