Onderstuur: hoe om te gaan met een onderstuurslip?

Natte weg
Gepubliceerd op

Onderstuur is een fenomeen dat optreedt tijdens het autorijden en bij het passeren van bochten met kleinere bochten bij hogere snelheden of bij ongunstige wegomstandigheden.

De naam van dit fenomeen is afgeleid van het feit dat de auto onvoldoende draait bij onderstuur.

Inhoud

Welke auto's hebben last van onderstuur?

Onderstuur manifesteert zich van nature bij auto's met een voorin geplaatste motor en voorasaandrijving. Dit is echter niet altijd het geval.

Onderstuur kan ook optreden bij auto's met achterwielaandrijving, al vergt dit veel meer inspanning.

Hoe manifesteert het onderstuur van de auto zich?

Onderstuur

Bij onderstuur reageert de auto niet adequaat op draaien aan het stuur. Zo rijdt het voertuig bij onderstuur rechtdoor en volgt het de stuurhoek niet.

Oorzaken van onderstuur

De oorzaak van het onderstuur is het verlies van grip van de wielen op de vooras. Bij voertuigen die geen aangedreven vooras hebben, zorgen alleen de rem- en dwarskrachten die ontstaan ​​bij het veranderen van de rijrichting ervoor dat de vooras grip verliest. Aan de andere kant, als alleen de vooras op het voertuig wordt aangedreven, wordt het verlies aan grip veroorzaakt door de versnelling van het voertuig naast de genoemde factoren.

De plaatsing van de motor heeft ook invloed op de mogelijkheid van onderstuur. Als de motor voorin is geplaatst, bevindt een groot deel van het totale gewicht van de auto zich boven de vooras. Zo'n concept van de auto verhoogt de dwarskrachten die erop werken tijdens een scherpe verandering van de rijrichting.

Bij ongeschikte, slechte grip op het wegdek (zand, grind, ijs, sneeuw, water) is er echter slechts een kleine verandering van richting, remmen of zacht accelereren nodig om het onderstuurgedrag van het voertuig aan het licht te brengen.

Hoe ontstaat een slip onderstuur?

Onderstuurslip treedt meestal op bij het draaien van het voertuig met een verandering van het moment dat op de voorwielen inwerkt. Hoe groter de verandering van het moment dat op de wielen inwerkt, hoe groter de kans op slippen.

Weg in de bergen

In het geval van een onderstuurslip leiden de voorwielen de auto ondanks het draaien niet in een bocht, omdat de vooras tractie verliest. Als het voertuig geen contact met de weg terugkrijgt, zal het ongecontroleerd van de buitenste rand van de bocht vliegen.

Een onderstuurslip kan echter niet optreden bij een voertuig dat vanuit stilstand accelereert. Wanneer het voertuig stilstaat, zal geen enkele kracht de auto naar voren duwen als de banden grip verliezen.

Hoe kan ik omgaan met een onderstuurslip?

Om het voertuig uit een onderstuurslip te halen, hoeft u alleen maar het gaspedaal los te laten en te wachten tot de wielen van de aandrijfas weer grip hebben. Het wordt afgeraden om plotseling het rempedaal in te trappen of het stuur te veel te draaien, omdat dit kan leiden tot een nog groter verlies van grip op de band.

Bij het draaien van de wielen bestaat het risico dat de voorwielen, nadat ze weer grip hebben gekregen, weer gaan rollen op de weg, wat een scherpe verandering in de richting van het voertuig veroorzaakt. Deze verandering van richting kan leiden tot een overstuur slip, wat veel ervaring vereist en erg gevaarlijk is op een voertuig met voorwielaandrijving.

Als er een onderstuurslip optreedt bij een voertuig met een aangedreven achteras, is het meestal voldoende om de druk op de remmen te verminderen of de wielen van de vooras uit te lijnen om de slip te elimineren.

Een laatste mythe

Er zijn veel automythes onder autoliefhebbers. Er is ook een wijdverbreide mythe die heel goed bij dit onderwerp past. Volgens sommige autoliefhebbers kan een auto met voorwielaandrijving alleen onderstuur ervaren en een auto met achterwielaandrijving alleen overstuur.

Deze verklaring is alleen geldig bij het nemen van een bocht bij grote acceleratie. Onder normale omstandigheden kan een auto met elke aandrijflijn elke vorm van slip ervaren, zowel onderstuur als overstuur.