ABS-systeem: hoe het werkt en waarvoor het dient?
Het ABS-systeem, of de lange naam Antiblokkeerremsysteem, is een systeem dat behoort tot een van de basiselementen van actieve voertuigveiligheid.
Dit artikel belicht het ABS-systeem, de functie ervan en hoe u kunt herkennen wanneer het systeem actief is.
Inhoud
Hoe werkt ABS?
Het ABS-systeem controleert de werking van het remsysteem in de auto en zorgt voor effectief remmen op oppervlakken met verschillende grip. Het ABS-systeem controleert de beweging van de wielen tijdens het remmen met behulp van sensoren op elk wiel.
Als een van de wielen begint te slippen, stuurt de sensor een signaal naar de regeleenheid, die de remkracht in dat wiel vermindert of helemaal uitschakelt, waardoor het niet kan blokkeren.
Een vergrendeld wiel brengt geen zijwaartse kracht over, waardoor het voertuig niet opzij kan draaien. Aan de andere kant kan een niet-geblokkeerd wiel de stabiliteit behouden en zo de bestuurbaarheid van het voertuig garanderen, zelfs bij hard remmen op een gladde weg.
Autoremsysteem: hoe werkt het?
Als de regeleenheid van het ABS-systeem een signaal ontvangt dat een van de wielen geblokkeerd is, zal deze de druk in het remsysteem kortstondig verlagen, waardoor het wiel weer gaat rollen. Het ABS-systeem kan het wiel tot 16 keer per seconde loslaten, waardoor voldoende remmen, wielomwentelingen en bestuurbaarheid van het voertuig worden gegarandeerd.
Autowaarschuwingslampjes: Waar waarschuwen ze voor?
Het ABS-systeem is in 1978 ontwikkeld door het bedrijf Bosch. Als het systeem functioneel is en zijn werk doet, kunt u rempulsaties voelen wanneer u het rempedaal intrapt. Wees niet bang als dat gebeurt en houd het pedaal ingedrukt.
ABS kan worden geactiveerd op een gladde ondergrond. Dit moet vergezeld gaan van een verlicht ABS-waarschuwingslampje op het dashboard wanneer het systeem actief is. Als het goed werkt, zou het waarschuwingslampje moeten verdwijnen zodra het ABS niet meer hoeft in te grijpen.
Hoe weet je dat het ABS-systeem actief is?
Tijdens plotseling remmen op een natte, besneeuwde of ijzige weg kunt u het onderbroken remmen voelen en tegelijkertijd horen, wat een signaal is dat u laat weten dat het ABS-systeem actief is. Er is een kenmerkend raspend geluid te horen, het rempedaal trapt en uw voet wordt van de vloer geduwd.
Wanneer het ABS-systeem ingrijpt, schrikken sommige minder ervaren chauffeurs en laten ze het rempedaal los. Dit is echter een grote fout, die vaak voortkomt uit het feit dat de rijschool niet te veel nadruk legt op het omgaan met dergelijke situaties. Houd het rempedaal ingedrukt wanneer een dergelijke situatie zich voordoet.
Meer doorgewinterde chauffeurs, die jarenlang in auto's zonder ABS reden, moesten handmatig vertrouwen op een intermitterende dosering van de remkracht, waarbij ze alleen hun voet gebruikten zonder enig elektronisch systeem.
ABS als een verplichte functie
Het ABS-systeem is verplicht op alle nieuwe personenauto's die sinds 2004 in de Europese Unie worden verkocht. In de VS heeft de NHTSA ABS verplicht gesteld in combinatie met ESC (Electronic Stability Control) vanaf 2012.
Verlengt ABS de remweg?
Interessant is dat een auto die is uitgerust met een ABS-systeem een langere remweg heeft op droog wegdek dan een auto die niet is uitgerust met dit systeem. Op een gladde weg verandert de kaart echter in het voordeel van een voertuig dat is uitgerust met een ABS-systeem.
Al met al zijn auto's die zijn uitgerust met ABS veiliger voor reguliere bestuurders en helpt het systeem veel verkeersdoden en -gewonden te voorkomen.