Toerentalschommelingen: Defecte lambdasonde?
RPM-fluctuaties zijn niet een van die dingen waar je gewoon met je hand naar kunt zwaaien en waar je pas mee te maken krijgt als het ergste gebeurt. Als het toerental van uw motor fluctueert, kunnen er verschillende oorzaken zijn. Zonder een grondige inspectie van de auto en de staat ervan, is het moeilijk om het probleem vast te stellen.
We hebben het onderwerp RPM-fluctuaties in het verleden al behandeld. In dit artikel wordt echter ingegaan op een van de specifieke oorzaken van schommelingen in het motorvermogen, waarvan u de naam ongetwijfeld kent: een defecte lambda-sensor.
Inhoud
RPM-schommelingen tijdens het rijden: dit zijn de 12 meest voorkomende oorzaken
Wat is een lambdasonde?
Een lambdasonde, of lambdasonde, is een sensor in de uitlaatpijp die de lucht in de uitlaatpijp vergelijkt met de lucht rond de motor en een elektrisch signaal genereert op basis van een chemische reactie. Het signaal van de lambdasonde wordt verwerkt door de motorregeleenheid, die vervolgens de verhouding van brandstof en lucht in de werkruimte aanpast met behulp van de gasklep en injectoren.
Deze sensor heette vroeger de Bosch-sonde omdat de firma Bosch voornamelijk betrokken was bij de ontwikkeling van deze sensor. Zoals gezegd past de regeleenheid op basis van het signaal de brandstof-luchtverhouding aan, zoals de lambdaverhouding, vandaar de naam lambdasensor.
Stoichiometrisch mengsel: wat voor soort mengsel is het?
Als de lambda-verhouding gelijk is aan 1, wordt de stoichiometrische verhouding van brandstof en lucht gebruikt. Zo is bij gewone benzine (afhankelijk van de samenstelling) ongeveer 14,7 kilogram lucht nodig voor de perfecte verbranding van 1 kilogram van deze brandstof.
Bij diesel is 15 tot 15,5 kilogram (33 tot 34,17 lbs) lucht nodig om 1 kilogram (2,2 lb) brandstof perfect te verbranden. Als de lambda-verhouding kleiner is dan 1 (meer brandstof dan lucht), spreken we van een rijk mengsel, en omgekeerd, in het geval van een lambda-verhouding groter dan 1, wanneer we minder brandstof hebben dan lucht, spreken we van een arm mengsel. mengsel".
Welke lambdasondes kun je tegenkomen?
In die tijd konden benzinemotoren het doen met één lambdasonde achter de katalysator. Met strengere regelgeving en emissienormen begonnen echter ten minste twee lambdasondes te worden gebruikt - de tweede lambdasonde werd voor de katalysator geplaatst en wordt ook wel de reglementaire genoemd.
Europese emissienormen: wat is hun doel?
Lambda-sensoren kunnen een verschillend aantal draden hebben (1-4), maar het hangt allemaal af van de technologie. Hun ontwikkeling vorderde in de loop van de tijd en we kennen tegenwoordig verschillende typen van deze sensoren. De oudste en eenvoudigste lambdasondes (in de jaren 70 eenvoudig genoemd) moesten eerst met het uitlaatgas op bedrijfstemperatuur worden gebracht, wat inefficiënt is en afhankelijk van de buitentemperatuur enkele minuten kan duren.
Een decennium later werden verwarmde lambda-sensoren gebruikt, die al na enkele tientallen seconden effectief waren. De nieuwste lambda-sensoren, ook wel vlakke sensoren genoemd, kunnen echter enkele seconden na het starten van de motor starten.
Verhoogd brandstofverbruik en toerentalschommelingen
Als de lambdasonde het einde van zijn levensduur heeft bereikt, kunt u de motor starten, zij het met moeite, maar de prestaties en het toerental zullen fluctueren. Bovendien zal de werking van de motor onontgonnen zijn en in het ergste geval kan een noodmodus worden geactiveerd met een brandend motorwaarschuwingslampje.
Doordat de lambdasonde wordt blootgesteld aan een agressieve omgeving van uitlaatgassen en hoge temperaturen, kan deze defect raken. Als uw lambdasonde te vaak uitvalt, overweeg dan een sensor van hogere kwaliteit of verander van leverancier.
Als dit niet het geval is, moet u zich realiseren dat deze na verloop van tijd zal verslijten vanwege de genoemde omgeving waarin de lambdasonde werkt.
Storing lambdasonde: wat is de oorzaak?
Het verlichte waarschuwingslampje hoeft niet noodzakelijkerwijs op het dashboard te verschijnen en u herkent het misschien niet als de motor draait. Het kan echter voorkomen dat het brandstofverbruik van uw auto toeneemt. Dit komt omdat de lambda-verhouding kleiner is dan 1, of het mengsel rijker is dan zou moeten. Als dat het geval is, kunt u de brandstofgeur achter de auto waarnemen als de auto stationair draait en de motor warm is.
Bedenk dat je vermogen niet in één keer maar geleidelijk verliest, wat ook de reden is waarom veel automobilisten het afnemende vermogen niet merken. Wel moet je oppassen voor uitval van de lambdasonde, niet alleen vanwege verhoogd brandstofverbruik en toerentalschommelingen maar ook vanwege APK.
Als de lambdasonde beschadigd is, is het goed mogelijk dat uw auto niet door de APK komt. En tot overmaat van ramp kan een defecte of beschadigde lambdasonde op den duur ook de katalysator beschadigen, wat duurder is dan het vervangen van de lambdasonde.