Valvetronic: Hoe werkt het variabele kleplichtsysteem?
Valvetronic is een aanduiding voor BMW-motoren die zijn uitgerust met een variabel kleplichtsysteem. Het is een systeem dat, in combinatie met variabele kleptiming, het mogelijk maakt om de positie van de nokkenas onafhankelijk van de positie van de krukas te veranderen. Het kan ook de lift en de tijd dat de klep open is wijzigen.
Deze technologie wordt gebruikt om de motorparameters te optimaliseren. Dankzij het Valvetronic-systeem behalen motoren hogere prestaties, een lager brandstofverbruik en lagere emissies.
Inhoud
Sommige benzinemotoren van BMW zijn uitgerust met het Valvetronic-systeem (variabele kleplift), gecombineerd met het Double Vanos-systeem en dus variabele kleptiming.
Variabele kleptiming: hoe werkt deze technologie?
Hoe werkt Valvetronic?
Het Valvetronic-systeem maakt in combinatie met het Double Vanos-systeem een volledig variabele kleplichthoogte mogelijk, waardoor het mogelijk is om de gasklep te vervangen. BMW-motoren die zijn uitgerust met het Valvetronic-systeem hebben alleen een gasklep voor de noodmodus.
De gasklep staat constant open als de motor werkt zoals het hoort. Door de smoorklep te vervangen, was het mogelijk om de verliezen op te heffen wanneer er lucht doorheen stroomde. Het Valvetronic-systeem werd in 2001 geïntroduceerd in het BMW Compact 316ti-model.
In een turbomotor werd dit systeem voor het eerst gebruikt in de N55-motor, die bijvoorbeeld werd gebruikt in de BMW 535i (F10/F11/F07) of BMW 335i (E90/E91/E92/E93). De BMW-auto begon geleidelijk zijn andere motoren met dit systeem uit te rusten.
De belangrijkste reden voor het gebruik van dit systeem is de hogere prestatie van de motor, het lagere verbruik, de lagere emissies en een snellere en betere reactie op het intrappen van het gaspedaal.
Zoals ik al zei, is Valvetronic een variabel kleplichttijdsysteem, gecombineerd met het Double Vanos-systeem, en dus een variabel kleptimingsysteem.
Dit systeem kan de positie van de nokkenas ten opzichte van de krukas tot 60° veranderen, en dankzij het elektromechanische apparaat kan de slag van de inlaatkleppen soepel worden gewijzigd vanaf de minimale slag (0,3 mm) tot de maximale slag (9,7 mm).
Het veranderen van de instelling tussen minimale en maximale kleplift duurt slechts 300 milliseconden, dezelfde tijd die nodig is om het Double Vanos variabele kleptimingsysteem vooraf in te stellen.
Constructie van het Valvetronic-systeem
Het distributiemechanisme van het Valvetronic-systeem bevat bovendien een tussenliggende tuimelaar, die samen met de gewone tuimelaar de verbinding vormt tussen de nokkenasnok en de klep.
Met behulp van een excentrische as beïnvloedt de tuimelaar dus de lift van de zuigkleppen. De excentrische as, waarop de tussenliggende tuimelaars zich bevinden, beweegt met behulp van een elektromotor.
Deze manier van aansturen van de kleppen stelt hoge eisen aan de productienauwkeurigheid. Alle componenten van de kleppentrein moeten met grote precisie worden vervaardigd. Daarom zijn de tussen- en kleptuimelaars gemarkeerd met hetzelfde serienummer, dat met een laser op de onderdelen is gebrand.