Remvloeistof: Wat is het en welke aanduidingen zijn er?
Remvloeistof is een essentieel onderdeel van elk voertuig met een hydraulisch remsysteem. Het speelt een cruciale rol bij de overdracht van de kracht die nodig is om het voertuig af te remmen of tot stilstand te brengen. Een verkeerde keuze of verwaarlozing van het onderhoud kan de rijveiligheid aanzienlijk in gevaar brengen.
In dit artikel ontdekt u wat remvloeistof precies inhoudt, welke types er zijn, hoe u ze op de juiste manier gebruikt en waar u op moet letten.
Inhoud
Wat is de functie van remvloeistof?
De functie van remvloeistof is het overdragen van kracht via druk. Vloeistoffen zijn namelijk nauwelijks samendrukbaar, waardoor de toegepaste kracht direct wordt overgedragen op het samendrukken van de chemische bindingen van de vloeistof.
Aangezien oliën de afdichtingen en slangen van het remsysteem kunnen aantasten, worden remvloeistoffen doorgaans niet op basis van aardolie geproduceerd. De meeste remvloeistoffen zijn dan ook op basis van glycol en ether, hoewel er ook remvloeistoffen zijn die zijn afgeleid van minerale oliën.
Storingen in het remsysteem: hoe manifesteren ze zich?
Alle remvloeistoffen moeten voldoen aan specifieke eisen die zijn vastgesteld door verschillende instanties, zoals bijvoorbeeld SAE (Society of Automotive Engineers) of de richtlijnen van diverse overheidsorganisaties.
Om remvloeistof aan te geven, wordt wereldwijd de afkorting DOT gebruikt, wat staat voor het Amerikaanse Ministerie van Verkeer dat specificaties heeft vastgesteld voor de prestaties van remvloeistoffen.
Aanduidingen van remvloeistoffen
DOT 1
DOT 2
DOT 3
DOT 4
DOT 5
DOT 5.1
De vloeistoffen DOT 2, DOT 3 en DOT 4 zijn onderling compatibel, terwijl DOT 5 niet gemengd of vervangen kan worden door andere vloeistoffen vanwege de eigen samenstelling. DOT 5 is namelijk op siliciumbasis, terwijl de andere vloeistoffen gebaseerd zijn op polyethyleenglycol. Vloeistof DOT 5.1 is gemaakt op dezelfde basis als DOT 4 en is zeer geschikt voor extreme omstandigheden.
Doordat DOT 5.1 op polyethyleenglycolbasis is, kan deze gemengd worden met DOT 4-vloeistof. Over het algemeen geldt dat remvloeistoffen met een hogere aanduiding van betere kwaliteit zijn en geschikter voor veeleisendere omstandigheden dan die met een lagere aanduiding.
Aanduiding | Droge kookpunt | Nat kookpunt | Viscositeit | Hoofdbestanddeel |
DOT 2 | 190 °C | 140 °C | - | Castorolie/alcohol |
DOT 3 | 205 °C | 150 °C | 1500 mm²/s | Glycol ether |
DOT 4 | 230 °C | 155 °C | 1800 mm²/s | Glycol ether |
LHM | 249 °C | 249 °C | 1200 mm²/s | Minerale olie |
DOT 5 | 260 °C | 180 °C | 900 mm²/s | Siliconen |
DOT 5.1 | 260 °C | 180 °C | 900 mm²/s | Glycol ether |
Het droge kookpunt verwijst naar nieuwe vloeistof die nog geen vocht heeft opgenomen, terwijl het natte kookpunt betrekking heeft op vloeistof die al 3,7% water heeft geabsorbeerd, wat de gemiddelde vochtabsorptiewaarde is.
1. Viscositeit
Voor een betrouwbare werking van het remsysteem moet remvloeistof een constante viscositeit behouden in een breed temperatuurbereik, inclusief extreem lage temperaturen.
Antiblokkeersysteem (ABS)
Dit is vooral cruciaal voor remsystemen die zijn uitgerust met een ABS-systeem of een ESP-systeem.
2. Laag samendrukbaar
Remvloeistoffen moeten een lage samendrukbaarheid behouden, zelfs bij veranderende temperaturen. Dit is van groot belang voor een consistente ervaring met het rempedaal.
Als remvloeistof niet de vereiste laag samendrukbaarheid handhaaft, zou er een langere beweging van het rempedaal nodig zijn om dezelfde kracht op de zuiger van de remklauw over te brengen.
3. Corrosie
Remvloeistoffen mogen geen corrosie veroorzaken van de metalen onderdelen in het remsysteem en moeten deze ook beschermen tegen corrosie wanneer vocht het systeem binnendringt.
Een voordeel van remvloeistof op basis van minerale olie (LHM) is dat deze geen corrosie veroorzaakt.
Conclusie
De juiste keuze en regulier onderhoud van remvloeistof zijn van cruciaal belang voor de veiligheid van uw voertuig. Volg de aanbevelingen van de fabrikant en controleer regelmatig de staat van de vloeistof om het risico op remfalen te minimaliseren.