Antiblokkeersysteem (ABS)
Het antiblokkeersysteem (ABS - Antiblokkeersysteem) is een veiligheidsvoorziening in motorvoertuigen die voorkomt dat de wielen blokkeren (stoppen met draaien) tijdens het remmen.
ABS helpt de bestuurder moeilijke situaties te overwinnen en grip op het wegdek te behouden, vooral bij het remmen op gladde oppervlakken of bij (hard) noodremmen. Het antiblokkeersysteem is bedoeld om de voertuigveiligheid te verbeteren door de kans op slippen en controleverlies te verkleinen.
Inhoud
ABS geschiedenis in het kort
Het concept van een antiblokkeerremsysteem dateert uit de jaren 1920 toen de Franse auto-ingenieur Gabriel Voisin een mechanisch systeem ontwikkelde om de wielen te laten draaien tijdens het remmen. Het duurde echter tot de jaren zestig voordat het Britse bedrijf Dunlop ABS voor vliegtuigen introduceerde.
In 1966 ontwikkelde de Amerikaanse autotoeleverancier Bendix Corporation elektronisch ABS op vier wielen voor auto's, voor het eerst geïnstalleerd op de Ford Thunderbird uit 1969.
In de loop der jaren is de ABS-technologie continu verbeterd en een standaard onderdeel geworden van de meeste voertuigen. Zo werd ABS in de Verenigde Staten in 2000 verplicht voor alle nieuwe personenauto's en in de Europese Unie in 2004 voor alle nieuwe auto's.
Onderdelen van het ABS-systeem
Sommige onderdelen maken deel uit van het voertuig, niet noodzakelijkerwijs het antiblokkeersysteem. Dit systeem gebruikt ze echter actief voor zijn functie. ABS bestaat dus meestal uit de volgende componenten:
- Wielsnelheidssensoren: deze sensoren bewaken de rotatiesnelheid van elk wiel en sturen deze informatie naar de ABS-regeleenheid.
- ABS-regeleenheid: Deze elektronische eenheid verwerkt de informatie van de wielsnelheidssensoren en bepaalt wanneer de wielen geblokkeerd zijn. Vervolgens stuurt het signalen om de remdruk dienovereenkomstig te moduleren.
- Kleppen bevinden zich in de remleiding en regelen de druk die op elk wiel wordt uitgeoefend. Ze kunnen de druk verhogen, behouden of verlagen volgens de instructies van de ABS-regeleenheid.
- Pomp: De pomp helpt de remdruk in de remleiding te herstellen wanneer de kleppen deze loslaten.
- Remsysteem: ABS werkt met het bestaande remsysteem van het voertuig, dat bestaat uit componenten zoals het rempedaal, de hoofdcilinder, remleidingen, remklauwen en remblokken of -schoenen.
Hoe ABS werkt
Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt om te remmen, detecteren de wielsnelheidssensoren een plotselinge vermindering van de wielsnelheid die zou kunnen wijzen op wielblokkering.
Als het risico op wielblokkering wordt bevestigd, grijpt de ABS-regeleenheid in door de remdruk via de kleppen aan te passen. Dankzij deze modulatie is de optimale remdruk nodig om te voorkomen dat de wielen blokkeren en wordt tegelijkertijd effectief geremd.
Het modulatieproces vindt plaats in een reeks snelle pulsaties, die de bestuurder kan voelen alsof het rempedaal terugtrapt. Geen paniek; de pulsaties van het rempedaal zijn een normaal onderdeel van de ABS-werking en geven aan dat het antiblokkeersysteem goed werkt.
Voordelen van het ABS-systeem
Een antiblokkeersysteem biedt verschillende voordelen, waaronder:
- Betere controle: door te voorkomen dat de wielen blokkeren, stelt ABS de bestuurder in staat de controle over het stuur te behouden tijdens hard remmen, wat botsingen of verlies van controle over het voertuig kan voorkomen.
- Kortere remweg: het antiblokkeersysteem helpt de remweg op natte of gladde oppervlakken te verkorten door wielblokkering te voorkomen en de tractie te behouden.
- Verminderd risico op slippen: Door de remdruk te moduleren vermindert ABS de kans op slippen tijdens plotseling of hard remmen.
- Betere voertuigstabiliteit: ABS helpt de voertuigstabiliteit te behouden tijdens het remmen, wat vooral handig is in noodsituaties of bij het rijden op gladde oppervlakken.
Beperkingen van het ABS-systeem
Hoewel ABS aanzienlijke veiligheidsvoordelen biedt, is het niet zonder beperkingen. Bestuurders moeten weten dat ABS niet altijd resulteert in kortere remafstanden, vooral op losse of oneffen oppervlakken zoals grind of sneeuw.
Autoremsysteem: hoe werkt het?
Bovendien kan het antiblokkeersysteem remsysteem slechte rijgewoonten of gevaarlijke snelheden niet compenseren. De bestuurder dient altijd een veilige afstand aan te houden, met een redelijke snelheid te rijden en voorzichtig te zijn bij ongunstige weersomstandigheden.
Tractiecontrole en ESC
Terwijl de primaire focus van een antiblokkeersysteem is om te voorkomen dat de wielen blokkeren tijdens het remmen, bevatten moderne voertuigen vaak extra veiligheidssystemen zoals tractiecontrole en elektronische stabiliteitscontrole (ESC). Deze systemen werken samen met ABS en zorgen zo voor een extra verhoging van de veiligheid en stabiliteit van het voertuig.
Tractiecontrole: wat moet u erover weten?
Traction control helpt wielspin tijdens het accelereren te voorkomen, vooral op gladde oppervlakken. Wanneer het systeem een verlies van tractie detecteert, vermindert het het motorvermogen of remt het de slippende wielen af, waardoor het voertuig grip behoudt en slippen wordt voorkomen. Tractiecontrole is handig bij het rijden in natte, ijzige of besneeuwde omstandigheden.
Electronic Stability Control (ESC) controleert de richting van het voertuig en vergelijkt deze met de richting die de bestuurder bedoelde, zoals aangegeven door de hoek van het stuurwiel. Als het systeem discrepanties tussen deze twee parameters detecteert, remt het individuele wielen af of vermindert het motorvermogen om het voertuig terug te brengen naar het beoogde spoor.
ESC-systeem: hoe werkt het elektronische stabiliteitscontrolesysteem?
Het ESC-systeem is daarom nuttig wanneer het voertuig dreigt te slippen of kantelen, bijvoorbeeld bij plotselinge uitwijkmanoeuvres of bij het met hoge snelheid door bochten rijden.
Waarom is ABS verboden in de F1?
Een interessant feit dat u misschien nog niet wist over ABS, is het verbod op Formule 1-races. Begin jaren negentig experimenteerden verschillende Formule 1-teams met ABS-systemen in hun raceauto's om op het circuit een concurrentievoordeel te behalen.
Bezorgdheid over de toegenomen complexiteit en het gewicht van de auto's, evenals het potentieel voor oneerlijke voordelen, leidde er echter toe dat de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) ABS in de Formule 1 in 1993 verbood. Het verbod blijft van kracht en geldt ook voor tractiecontrole.
Volgens de federatie vereist het besturen van een voertuig dat is uitgerust met deze systemen minder vaardigheid. Dit verbod is echter een voorbeeld van het feit dat prestatie boven veiligheid gaat in de autosport.
FAQ - Vragen en antwoorden over ABS
Vermindert ABS de remweg onder alle omstandigheden?
Antwoord: Hoewel een antiblokkeerremsysteem kan helpen de remweg op natte of gladde oppervlakken te verkorten, hoeft dit niet altijd te resulteren in kortere remafstanden op losse of oneffen oppervlakken zoals grind of sneeuw. De primaire functie van ABS is om wielblokkering te voorkomen en de controle over het stuur te behouden tijdens hard remmen.
Kan ik nog steeds remmen als het ABS-lampje brandt?
Antwoord: Als het ABS-waarschuwingslampje gaat branden, wijst dit meestal op een probleem met het systeem. In de meeste gevallen werkt het klassieke remsysteem van het voertuig echter nog steeds, waardoor u het voertuig veilig kunt stoppen.
Autowaarschuwingslampjes: Waar waarschuwen ze voor?
Dit systeem is een van de belangrijkste veiligheidselementen, dus het is essentieel om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Kan ABS ervoor zorgen dat het rempedaal trapt?
Antwoord: Ja, wanneer het antiblokkeersysteem actief voorkomt dat de wielen blokkeren, moduleert het de remdruk snel, waardoor het rempedaal kan trappen (een pulserend gevoel). Dit is een normaal onderdeel van de werking van het ABS-systeem en geeft aan dat het goed werkt.
Is het mogelijk om ABS achteraf te monteren op een ouder voertuig dat dit niet heeft?
Antwoord: Het achteraf inbouwen van ABS op een voertuig dat oorspronkelijk niet met ABS was uitgerust, kan een complex en duur proces zijn waarbij vaak aanzienlijke wijzigingen aan het remsysteem en de installatie van extra componenten nodig zijn. Hoewel technisch mogelijk, wordt het over het algemeen niet aanbevolen vanwege de kosten, complexiteit en mogelijke complicaties tijdens het assemblageproces.
Conclusie
Concluderend kan worden gesteld dat het antiblokkeersysteem een basisveiligheidskenmerk is van moderne voertuigen, dat de stuurcontrole verbetert en het risico op slippen of het verliezen van de controle over het voertuig verkleint.