Afgestemde uitlaatspruitstukken: Verhoog de motorprestaties

Tuned exhaust pipes
Gepubliceerd op

Het vervangen van de standaard uitlaatpijpen door getunede uitlaatpijpen is een van de fundamentele en wijdverspreide motoraanpassingen. Maar wat bereik je met zo’n aanpassing en wat is het verschil tussen reguliere leads en afgestemde leads?

We zullen binnenkort op het onderwerp ingaan, maar laten we eerst een paar woorden zeggen over waar de uitlaatspruitstukken eigenlijk voor worden gebruikt.

Inhoud

Uitlaatspruitstukken functioneren

De uitlaatspruitstukken zijn samengesteld uit een groep pijpen die vanaf de cilinderkop lopen en aan hun uiteinde samenvloeien in één pijp. Het is een pijp die gassen van de cilinderkop rechtstreeks naar de uitlaatpijp leidt.

Uitlaatspruitstukken zijn meestal gemaakt van gietijzer. De bewegingssnelheid van uitlaatgassen wordt beïnvloed door de lengte, breedte en vorm van de uitlaatpijpen. Als de leidingen kort en breed zijn, verliezen de gassen snel hun snelheid nadat ze de cilinderkop hebben verlaten.

Als de uitlaatpijpen echter lang en smal zijn, blijft de snelheid behouden en bereiken de gassen sneller de uitlaatpijp.

Afgestemde uitlaatspruitstukken

Afgestemde uitlaatspruitstukken zijn vaak een zeer ondergewaardeerd onderdeel bij het aanpassen van een motor. De relatief hoge prijs voor een dergelijke aanpassing kan de reden zijn waarom het behoorlijk wordt onderschat.

De waarheid is dat zonder aanpassing of vervanging van reguliere uitlaatspruitstukken door getunede uitlaatspruitstukken, alle andere veranderingen aan de uitlaatpijp letterlijk nutteloos zijn. Normale leidingen zijn meestal beperkend en de vermogensverliezen zijn aanzienlijk omdat de zuigers de uitlaatgassen letterlijk uit de cilinder moeten duwen.

Normale uitlaatspruitstukken zijn goedkoop en gemakkelijk te vervaardigen, en dat is precies waarom fabrikanten ze in hun auto's installeren. Afgestemde uitlaatspruitstukken zijn een veel beter alternatief voor standaard spruitstukken omdat ze nauwkeurig gevormde pijpen hebben die soepel overgaan in één grotere pijp.

Gemodificeerde uitlaatspruitstukken zijn lichter en hebben minder stromingsweerstand, waardoor ze uitlaatgassen efficiënter uit de motorruimte kunnen afvoeren. Afgestelde uitlaatspruitstukken moeten echter precies worden aangepast aan een specifiek motortype en kunnen meestal niet thuis worden gemaakt, zoals veel amateurs proberen te denken.

In het geval van zelfgemaakte uitlaatspruitstukken kan het gebeuren dat de prestaties van uw auto niet alleen niet toenemen maar zelfs afnemen.

Er moeten verschillende tests worden uitgevoerd voordat de uitlaatspruitstukken kunnen worden aangepast. Als u niet kunt bepalen welk type uitlaatpijpen u nodig heeft, zullen veel bedrijven de uitlaatpijpen precies aanpassen aan uw behoeften en voor uw type motor, dus het is beter om extra te betalen en dit werk aan professionals over te laten.

Effect van lengte en breedte van de uitlaatpijpen op de prestaties

3D-model van een werkende V8-motor. Zuigers en andere mechanische onderdelen zijn in beweging.
  1. De kortere lengte en grotere diameter van de uitlaatpijpen - het is meer geschikt voor snelle motoren die vaak op vollast werken.
  2. Langere uitlaatpijpen met een kleinere diameter zijn geschikt voor een betere doorstroming van het koppel.

Voor stroomoplossingen wordt aanbevolen om regenpijpen met een grotere diameter (breder) te gebruiken. Alles heeft echter zijn grenzen. Het heeft geen zin om de diameter van de uitlaatpijpen voor een atmosferische motor met meer dan 20% te vergroten.

Een overmatige verandering in diameter zal de pulsatie van drukgolven in de pijpleiding beïnvloeden, en de motor zal dus tegendruk verliezen in het uitlaatsysteem, wat erg belangrijk is voor een goede cilinderspoeling.

Het verlies van tegendruk in het uitlaatsysteem zorgt ervoor dat de motor bij lage en gemiddelde snelheden niet het oorspronkelijke vermogen heeft zoals bij gewone uitlaatspruitstukken.

Hoe beïnvloedt het aantal uitlaatspruitstukken de motorprestaties?

De verschillende lengtes van de afzonderlijke aftakkingen op de uitlaatpijpen van de serie voorkomen dat de uitlaatgassen perfect parallel lopen. De verschillende lengtes van de takken van de reeks downpipes zorgen ervoor dat de uitlaatgassen bij het verlaten van de downpipes met elkaar in botsing komen.

Dit veroorzaakt verschillende wervelingen van de uitlaatgassen, verschillende tegendrukken en andere verschijnselen die leiden tot een onvolledige spoeling van de uitlaatgassen uit de cilinderkop en dus tot een vermindering van de prestaties.

Met afgestemde uitlaatspruitstukken voor viercilindermotoren verbinden twee oplossingen individuele aftakkingen, 4-2-1 of 4-1. Wat is het verschil tussen deze twee oplossingen?

Getunede uitlaatspruitstukken 4-2-1:

Het betekent dat de vier takken van de uitlaatpijpen die uit de cilinderkop komen, worden gecombineerd tot twee takken en vervolgens tot één. Met een dergelijke oplossing van de uitlaatpijpen zullen de prestaties in het gehele hogere toerentalbereik samen met het koppel toenemen.

In de praktijk betekent dit dat de toename van het vermogen merkbaar zal zijn vanaf het middelste toerenbereik, maar niet zo groot als bij de 4-1-oplossing.

Afgestemde uitlaatspruitstukken 4-1:

Het betekent dat de vier takken die uit de cilinderkop komen, aan hun uiteinde samenkomen om één grotere tak te vormen. Een dergelijke oplossing van uitlaatpijpen is bedoeld voor maximale prestaties. De motor zal echter alleen optimaal werken in een smal toerenbereik.

In de praktijk betekent dit dat je de toename van het vermogen pas voelt bij hoge toerentallen en in het middelste toerengebied zal het vermogen ongeveer hetzelfde zijn als bij reguliere uitlaatspruitstukken. De 4-2-1 oplossing is daarom veel beter voor normaal rijden. Zo'n grote toename in vermogen bereik je niet als met de 4-1 oplossing, die vooral geschikt is voor auto's die het maximale vermogen volledig benutten.

Uitlaatspruitstukken en isolatietape

Om het maximale effect te bereiken, zijn de getunede uitlaatpijpen gecoat met warmte-isolerend, niet-ontvlambaar materiaal of omwikkeld met warmte-isolerende tape, waardoor de stroom van uitlaatgassen wordt versneld en de motor meer bereid is om toeren te maken.

Omwikkelde downpipes of uitlaatpijpen houden de uitlaatgassen warm (gekoelde uitlaatgassen verliezen snelheid) en zorgen zo voor een snellere en efficiëntere lediging van het uitlaatsysteem.

Afgestemde uitlaatspruitstukken en hun voordelen

  • De vermogenstoename bedraagt ​​circa 5 en 10%, afhankelijk van het motortype.
  • De samenstelling van de uitlaatgassen verandert niet alleen bij afgestelde uitlaatpijpen, dus over emissiebeheersing hoeft u zich geen zorgen te maken.
  • Auto's met katalysatoren op de standaard uitlaatspruitstukken kunnen een nog grotere prestatieverbetering verwachten, dankzij het ontbreken van een katalysator.
  • Downpipes zijn gemaakt van hoogwaardig RVS (langere levensduur)
  • Afgestemde uitlaatpijpen zijn lichter (gewichtsreductie). Getunede uitlaatpijpen zijn daarom een ​​perfecte oplossing om de prestaties van de motor te verhogen.