Cilinderkop: wist u wat de functie is?
De cilinderkop is een van de basisonderdelen van een verbrandingsmotor. De cilinderkop sluit het cilinderblok van boven af, dat met schroeven is bevestigd.
In dit artikel zullen we licht werpen op de functie van de cilinderkop, van welke materialen deze is gemaakt en hoe deze zich manifesteert als deze beschadigd is.
Inhoud
Wat is een cilinderkop?
De cilinderkop maakt deel uit van de verbrandingsmotor die de kanalen van de inlaat- en uitlaatkanalen, injectiemondstukken, vonk of gloeibougies, delen van de kleppentrein en de kleppen zelf met geleiders en klepzittingen bevat.
Bougies: hoe werken ze en wat is hun levensduur?
De cilinderkop kan er één zijn voor de hele motor, één voor elke cilinder of een afzonderlijke rij cilinders.
Cilinderkop en zijn functie
- vormt en sluit de verbrandingsruimte
- vormt een compressieruimte
- zorgt voor de koeling van de verbrandingsruimte
- maakt het vervangen van de cilindervulling mogelijk
- zorgt voor het plaatsen van injectoren en kaarsen
Een essentieel onderdeel van de cilinderkop is de verbrandingsruimte, die van invloed is op het verloop en het geluid van de verbranding, het motorverbruik en het koppel, terwijl aan de volgende eisen moet worden voldaan:
- een optimale werveling van de cilindervulling
- voorkomen van motorkloppen
- gebruik van een zo groot mogelijk aantal kleppen en klepdiameter
- compactheid beperkt warmteverliezen
Daarom vindt het verbrandingsproces plaats in de cilinderkop, dus het ontwerp moet zorgen voor een zo goed mogelijke vervanging van de cilindervulling. De warmte die tijdens het verbrandingsproces wordt gegenereerd, moet zo snel mogelijk worden afgevoerd, beveiligd door kleine gaatjes en kanalen in de cilinderkop, waar het koelmiddel doorheen stroomt.
Motorvermogen en koppel: welke van deze parameters is belangrijker?
Een plastic afdekking op de cilinderkop bedekt de kleppentrein en voorkomt dat er olie in het motorgebied lekt. Nu weet je dat de belangrijkste activiteiten van de verbrandingsmotor plaatsvinden in de cilinderkop.
Waar is de cilinderkop van gemaakt?
Oudere motoren waren uitgerust met een cilinderkop van gietijzer. De cilinderkoppen van moderne motoren zijn gemaakt van een aluminiumlegering, voornamelijk vanwege hun lagere gewicht en uitstekende thermische geleidbaarheid.
Een pakking tussen de cilinderkop en het motorblok voorkomt dat motorolie zich vermengt met koelvloeistof. De afdichting kan volledig van metaal of metaal zijn, gecombineerd met verschillende materialen.
Hoe manifesteert een beschadigde cilinderkop zich?
De cilinderkop is een mechanisch en thermisch zwaar belast motoronderdeel en kan bij verkeerd gebruik beschadigd raken. De meest voorkomende oorzaak van een defecte cilinderkop is thermische overbelasting en dus oververhitting.
Daarom manifesteert een beschadigde cilinderkop zich meestal door verlies van koelvloeistof, wat gepaard kan gaan met witte rook uit de uitlaat, niet onmiddellijk na het starten van een koude motor, maar nadat de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen.
Koelvloeistof: Wat betekenen de verschillende kleuren?
Een ander teken van een beschadigde cilinderkop zijn sporen van olie in de koelvloeistof. Deze kunnen heel eenvoudig worden gedetecteerd door het deksel van het koelvloeistofexpansievat te openen. De cilinderkop is waarschijnlijk beschadigd als er vettige vlekken in de koelvloeistof zitten. Daarnaast kan ook de cilinderkoppakking beschadigd raken.
De derde manifestatie van een beschadigde cilinderkop kan de vorming van een emulsie op de dop zijn waardoor motorolie wordt gegoten. Deze emulsie is meestal wit tot bruin. De emulsie op de bodem van het deksel kan zich ook vormen tijdens korte ritten en koud weer, het hoeft dus niet altijd een beschadigde cilinderkop te zijn.