Twin-turbo: wat zijn de voor- en nadelen?

Engine
Gepubliceerd op

Twin-turbo, ook wel Bi-turbo genoemd, is de naam die wordt gegeven aan supercharged-motoren die zijn uitgerust met twee turbocompressoren.

De twee turbochargers werken in een parallelle configuratie (gezamenlijk) of in een sequentiële configuratie (afzonderlijk).

Inhoud

Twin-turbo parallel werkend:

In deze configuratie hebben beide turbocompressors dezelfde afmetingen, waarbij de ene turbocompressor wordt aangedreven door de ene helft en de andere door de andere helft van de uitlaatgassen van de motor, en beide werken tegelijkertijd.

In de meeste gevallen wordt de perslucht van beide turbo's echter gemengd in een gemeenschappelijk inlaatspruitstuk en naar de afzonderlijke cilinders gestuurd. Zeker bij meercilindermotoren kun je zo'n turbo-oplaadoplossing tegenkomen.

Kleine turbo's hebben een lage traagheid, dus er is slechts een kleine hoeveelheid energie uit het uitlaatgas nodig om de turbine te laten draaien. In plaats van twee grote worden vaak twee kleine turbocompressoren in een parallelle configuratie gebruikt.

Sequentieel werkende Twin-turbo:

In de vaker gebruikte sequentiële configuratie is de ene turbocompressor klein en de andere groter. De kleinere turbocompressor werkt bij lage snelheden en draait op gemiddelde en hogere vooraf bepaalde motortoerentallen. Alleen de grote turbocompressor werkt alleen.

Met deze configuratie kunnen de turbocompressoren ook zo werken dat de kleinere turbocompressor in het hele toerenspectrum werkt en de grotere er alleen bij hoge toeren op wordt aangesloten.

De reden waarom twee turbo's van verschillende grootte worden gebruikt, is heel eenvoudig. Grote turbo's zijn minder efficiënt bij lage toerentallen, wat resulteert in een lagere inlaatspruitstukdruk. Omgekeerd draaien kleinere turbochargers sneller bij een lager toerental, maar kunnen ze niet genoeg perslucht leveren bij een hoger toerental.

De sequentieel werkende Twin-turbo voldoet zowel aan de hoge prestatie-eisen als aan de vraag naar motorflexibiliteit bij lage toerentallen. Bovendien helpt Twin-turbo de turbovertraging aanzienlijk te verminderen, de zogenaamde turbovertraging. Dit ontwerp vereist complexe reeksen pijpen om beide turboladers te voeden.

Wat zijn de voordelen van Twinturbo?

  • Twin-turbo voldoet aan de vraag naar hoge prestaties, maar vereist ook flexibiliteit bij lage snelheden.
  • Twin-turbo elimineert aanzienlijk turbovertraging.

Wat zijn de nadelen van Twin-turbo?

  • Hoge prijs
  • Complexe constructie
  • Hogere servicekosten

Video waarin Jason van Engineering Explained uitleg geeft over de Twin-turbo (in het Engels):