Trojcilindermotor 1.2 HTP: Heeft zijn slechte reputatie nog steeds het laatste woord?
De 1.2 HTP-motor van autofabrikant Škoda is waarschijnlijk bekend bij iedereen die geïnteresseerd is in auto's. Zijn reputatie is echter behoorlijk verdeeld - sommigen waarderen hem om zijn compactheid en lage verbruik, terwijl anderen kritiek hebben op het aantal technische problemen, vooral bij de eerdere versies.
Deze motor heeft talloze bijnamen en spotnamen gekregen, vaak vanwege zijn storingsgevoeligheid in de eerste productiejaren. In dit artikel bekijken we de 1.2 HTP in detail - van zijn ontstaan tot de problemen en verbeteringen. We zullen ontdekken of hij nog steeds zijn reputatie waarmaakt.
Inhoud
- Hoe is de HTP-motor ontstaan?
- Waarom een driecilindermotor?
- Innovaties en technische oplossingen
- Hoofdzakelijke problemen van de vroege versies van de 1.2 HTP
- Geleidelijke verbeteringen en modernisering
- Verbruik en praktisch gebruik
- Duurzame betrouwbaarheid en levensduur
- Recensies en ervaringen van gebruikers
- Conclusie
Hoe is de HTP-motor ontstaan?
De afkorting HTP staat voor "High Torque Performance", oftewel hoge koppelprestatie. Deze motor werd in de jaren '90 ontwikkeld in samenwerking met de Volkswagen Groep en kwam in 2002 op de markt. Hij is constructief afgeleid van de viercilinder 1.6 MPI (EA 111), waarbij één cilinder is verwijderd, waardoor er een driecilindermotor met een inhoud van 1.2 liter is ontstaan.
De HTP was ontworpen om oudere motoren, met name de viercilinders 1.4 MPI, die al hun oorsprong in de jaren '60 hadden, te moderniseren. Door het lagere aantal onderdelen en de compacte afmetingen werd de HTP-motor ideaal voor stadsauto's.
Waarom een driecilindermotor?
Dried cilinder motoren, zoals de HTP, bieden een lager brandstofverbruik en een eenvoudigere constructie. Een kleiner aantal bewegende delen betekent minder mogelijke faalpunten en lagere productiekosten. Voor een optimale balans van de motor werd er onder de krukas een balansas geïnstalleerd om de trillingen, die typisch zijn voor een oneven aantal cilinders, te minimaliseren.
De 1.2 HTP werd bij zijn introductie vergeleken met andere kleine benzinemotoren van concurrenten. In vergelijking met hen viel hij op door zijn compactheid en eenvoudige constructie, wat bijdroeg aan lagere productiekosten en gemakkelijker onderhoud.
Parameter | Škoda 1.2 HTP | Renault 1.2 16V | Peugeot 1.1 | Fiat 1.2 8V |
---|---|---|---|---|
Inhoud (cm³) | 1 198 | 1 149 | 1 124 | 1 242 |
Vermogen (kW/pk) | 40-47 / 54-64 | 55 / 75 | 44 / 60 | 44 / 60 |
Koppel (Nm) | 108 | 105 | 94 | 102 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 14,9 - 16,5 | 13,4 | 15,7 | 14,5 |
Gemiddeld verbruik (l/100 km) | 5,9 | 5,8 | 6,0 | 5,7 |
De gegevens zijn bij benadering en kunnen verschillen afhankelijk van het specifieke model en bouwjaar.
Toch bleef hij achter op het gebied van vermogen en verfijning van de loop, wat te wijten was aan de driecilindervorm en enkele technische compromissen.
Tussen 2002 en 2011 was de HTP beschikbaar in twee versies: de zesventielversie (OHC) met een vermogen van 40 kW en de twaalfventielversie (DOHC) met een vermogen van 47 kW. Elke versie had zijn eigen specificaties, maar ook zijn problemen.
Innovaties en technische oplossingen
De 1.2 HTP bracht verschillende technische oplossingen met zich mee die destijds als innovatief werden beschouwd. Dit omvatte bijvoorbeeld het gebruik van een distributieketting in plaats van een riem, wat een langere levensduur en lagere onderhoudskosten moest waarborgen.
In de praktijk bleek echter dat de ketting de neiging had om uit te rekken of over te slaan, wat leidde tot problemen met de motorloop. Een andere interessante oplossing was het gebruik van een aluminium motorblok, dat bijdroeg aan het verlagen van het gewicht, maar tegelijkertijd de gevoeligheid voor oververhitting verhoogde.
Hoofdzakelijke problemen van de vroege versies van de 1.2 HTP
De eerste versies van de HTP, in het bijzonder de zesventielversie (BMD/AWY), waren berucht om hun onbetrouwbaarheid. Het grootste probleem was de katalysator, die door een ongeschikte plaatsing oververhit raakte.
Een beschadigde katalysator stootte kleine metalen deeltjes uit die de kleppen beschadigden, wat leidde tot het verbranden ervan. Het ontbreken van een oliekoeler veroorzaakte bovendien oververhitting van de olie, wat leidde tot een verhoogde koolafzetting in de motor.
Deze problemen zorgden ervoor dat de motoren vaak vermogen verloren, en de enige oplossing was een dure revisie van de cilinderkop. Deze defecten hebben de reputatie van de HTP-motor aanzienlijk geschaad, vooral onder de eerste eigenaren.
Geleidelijke verbeteringen en modernisering
Vanaf 2006 begonnen verbeteringen te worden doorgevoerd om de betrouwbaarheid van de motor te verhogen. De twaalfventielversie (BME/AZQ) was aanzienlijk robuuster, maar had problemen met de distributieketting, die zich kon rekken of overslaan, vooral bij het parkeren. Dit veroorzaakte een onregelmatige motorloop en het branden van de motorlampje.
Het controlelampje brandt: kan ik verder rijden?
Verdere significante verbeteringen kwamen in 2011. Fabrikanten isoleren de katalysator van de motor om oververhitting van de olie te voorkomen. Deze stappen hebben de betrouwbaarheid van de motor aanzienlijk verhoogd en het aantal ernstige defecten verminderd.
Verbruik en praktisch gebruik
Het werkelijke verbruik van de HTP-motor ligt rond de 5,5 - 6 liter per 100 km, mits je binnen de stad of buiten de snelweg rijdt. Bij snelwegrijden stijgt het verbruik echter aanzienlijk, vaak tot dubbele cijfers. Daarom is deze motor vooral geschikt voor stadsauto's en kortere ritten.
Als je van plan bent een voertuig met een HTP-motor aan te schaffen, overweeg dan goed waarvoor je het gaat gebruiken. Als je vaak snelwegritten maakt, moet je alternatieven met een groter volume en betere dynamiek bij hogere snelheden overwegen.
Duurzame betrouwbaarheid en levensduur
De levensduur van de 1.2 HTP-motor varieert afhankelijk van de versie en het onderhoud. Oudere versies van voor 2009 hadden een gemiddelde levensduur van ongeveer 200.000 km, terwijl de gemoderniseerde versies na 2009 tot 220.000 km konden bereiken. Een sleutel voor een lange levensduur was regelmatig onderhoud, vooral het controleren en vervangen van de distributieketting en het voorkomen van oververhitting van de motor.
Recensies en ervaringen van gebruikers
De ervaringen van eigenaren van de 1.2 HTP lopen uiteen. Hier zijn drie samenvattingen van beoordelingen die mensen op verschillende fora en discussiepagina's hebben gedeeld:
1. Stadsgebruik en korte ritten
Eigenaren prijzen de motor vaak om zijn lage verbruik bij stadsritten en korte afstanden. Dankzij de eenvoudige constructie en goedkope onderhoud is hij ideaal voor bestuurders die geen hoge prestaties nodig hebben, maar de economische werking waarderen. Velen waarschuwen echter voor regelmatig gebruik op snelwegen, waar het verbruik aanzienlijk stijgt.
2. Problemen met de ketting
Een van de meest voorkomende klachten betreft de distributieketting. Oudere modellen hadden problemen met het uitrekken of overslaan van de ketting, wat leidde tot een onregelmatige motorloop en een brandend motorlampje. Gebruikers raden regelmatige controles en tijdige vervangingen aan om grotere schade te voorkomen.
3. Storingsgevoeligheid bij vroege versies
Recensies op discussiefora noemen vaak problemen met de katalysator en de cilinderkop, vooral bij de eerste versies van de motor (BMD/AWY). Sommige eigenaren hebben herhaaldelijk problemen gehad met oververhitting van de olie en koolafzetting, wat dure reparaties vereiste. Deze problemen werden echter geleidelijk opgelost bij latere modellen.
Conclusie
De 1.2 HTP-motor is vandaag de dag aanzienlijk betrouwbaarder dan bij zijn debuut. De oudere versies kunnen echter nog steeds problemen veroorzaken, vooral als ze niet regelmatig zijn onderhouden. Als je een tweedehands voertuig met deze motor koopt, zorg er dan voor dat het nodige onderhoud is uitgevoerd en dat bekende zwaktes zijn gerepareerd.
De HTP is een goede keuze voor stadsauto's die een zuinige en compacte motor nodig hebben. Als je echter meer vermogen op de snelweg of voor langere ritten verwacht, kies dan beter voor een ander alternatief.