MIVEC: Variabele kleptiming en kleplift
MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control System) is een aanduiding voor de motoren van het automobielbedrijf Mitsubishi, uitgerust met een systeem van variabele kleptiming en kleplift.
Dit klepcontrolesysteem wordt gebruikt om de volumetrische efficiëntie van de motor te verbeteren, waardoor de motorprestaties worden verhoogd en het brandstofverbruik en de hoeveelheid geproduceerde emissies worden verminderd.
Inhoud
Wat betekent MIVEC?
De afkorting MIVEC is de handelsnaam voor variabele kleptiming en kleplifttechnologie ontwikkeld door het automobielbedrijf Mitsubishi. Niet alleen spark maar ook dieselmotoren van het merk Mitsubishi zijn uitgerust met deze technologie.
Hoewel het MIVEC-systeem was ontworpen om de motorprestaties te verbeteren, werd het vervolgens opnieuw ontworpen om de economie en emissies te verbeteren.
Geschiedenis van het MIVEC-systeem in een notendop
MIVEC werd voor het eerst geïntroduceerd in 1992 in de 4G92-motor met een inhoud van 1597 cm3. Het was een motor met natuurlijke aanzuiging, uitgerust met een DOHC-distributie en 16 kleppen, gebruikt in de Mitsubishi Mirage- en Mitsubishi Lancer-modellen. Deze motor behaalde voor die tijd een respectabel vermogen van 107 kW bij 7.000 tpm, grotendeels dankzij het bovengenoemde systeem.
Een veel grotere revolutie kwam echter in 2010, toen Mitsubishi de eerste was die dieselmotoren met variabele kleptiming en kleplichthoogte installeerde in in massa geproduceerde personenauto's.
Het was een 1.8 DI-D MIVEC-motor, die een vermogen bood van 110 kW en een koppel van 300 Nm. Deze motor was uitgerust met variabele kleptiming en lift, directe brandstofinjectie met behulp van het common-rail-systeem, en had een aluminium blok en plastic cilinderdeksel. Het had ook een lage compressieverhouding (14,9:1) voor een dieselmotor.
Compressieverhouding: welk effect heeft het op de motor?
In de eerste jaren van de ontwikkeling van de MIVEC-technologie ontwikkelde Mitsubishi ook een andere variant van dit systeem, MIVEC-MD genaamd. Deze technologieën zijn bijna identiek, maar het verschil is dat MIVEC-MD de inlaat- en uitlaatkleppen op twee cilinders kan sluiten bij een lichte motorbelasting, waardoor het brandstofverbruik met 10 tot 20% wordt verminderd. Dit type technologie werd stopgezet in 1996.
Hoe werkt MIVEC-technologie?
Zoals u waarschijnlijk al weet, optimaliseert het variabele kleptimingsysteem de motorparameters, wat leidt tot betere motorprestaties, een lager brandstofverbruik en minder uitstoot. Sommige systemen zijn echter alleen ontworpen om de kleptiming te wijzigen, niet de tijd dat de kleppen open zijn.
Het MIVEC-systeem regelt echter de timing en kleplift, waardoor de klepopeningstijd en de lengte van de klepopeningstijd veranderen. De basisfunctie van dit systeem is het wijzigen van het nokkenprofiel, dat de motorprestaties aanpast aan de eisen van de bestuurder.
MIVEC verandert dus dynamisch de nokkenprofielen tijdens verschillende motormodi. Een low-lift cam bestuurt de low-load en high-speed modi, en een high-lift cam bestuurt de heavy-load en high-speed modi.
Daarom werkt deze technologie op een soortgelijk principe alsof u klassieke nokken zou vervangen door scherpe nokken. Bij het vervangen van standaard nokken door scherpe nokken, kunt u slechts één parameter verhogen, namelijk het uiteindelijke motorvermogen of het koppel, maar niet beide parameters tegelijkertijd.
Aangezien MIVEC het nokkenprofiel dynamisch kan wijzigen, is het mogelijk om naast deze beide parameters tegelijkertijd een vermindering van het brandstofverbruik en de emissies te bereiken.