Twin Spark: Hoe werkt de motor met dubbele ontsteking?
Twin Spark-technologie wordt gebruikt door Alfa Romeo in zijn motoren. Twin Spark, afgekort als TS, betekent dus dubbele ontsteking door middel van twee bougies voor elke cilinder.
Het voordeel van dubbele ontsteking is het bereiken van een meer optimale verbranding en dus hogere prestaties en lagere emissies.
Inhoud
De geschiedenis van de Twin Spark-technologie in een notendop
Twin Spark-technologie werd voor het eerst gebruikt in de Alfa Romeo Grand Prix-auto in 1914. Twin Spark-technologie werd in de jaren zestig door Alfa Romeo gebruikt in zijn raceauto's om de motor in staat te stellen hogere prestaties te leveren.
Alfa Romeo gebruikte TS-technologie pas in het begin van de jaren tachtig in personenauto's om hun prestaties te verbeteren en te helpen voldoen aan strengere emissiecontroles. Het eerste in serie geproduceerde voertuig met Twin Spark-technologie was de Alfa Romeo 164 in 1987, die een tweeliter benzinemotor onder de motorkap verborg onder de aanduiding 2.0 TS.
Het was een in-lijn viercilinder met een achtkleppen cilinderkop, die was uitgerust met (voor die tijd) geavanceerde technologieën, zoals meerpuntsbrandstofinjectie en een kleptimingsysteem.
Twin Spark-motoren
Alle motoren met de afkorting TS (Twin Spark) zijn viercilinder lijnmotoren met twee bovenliggende nokkenassen (DOHC). Motoren met Twin Spark-technologie hebben twee bougies in elke cilinder.
Bougies: hoe werken ze en wat is hun levensduur?
1. Twinvonk 8v
TS-motoren met acht kleppen hebben een blok en cilinderkop van aluminiumlegering, cilindervoeringen van nat ijzer en nokkenassen die door een distributieketting worden aangedreven. In elke cilinder zitten twee identieke bougies die tegelijkertijd het mengsel ontsteken.
De bougies zitten tussen de inlaat- en uitlaatkleppen. Door het ontwerp met twee kleppen is er dus geen ruimte voor een centraal geplaatste (hoofd)bougie.
2. Twin Spark 16v
De TS-motoren met zestien kleppen hebben een robuust gietijzeren blok met een lichtmetalen cilinderkop en een distributieriem drijft de nokkenassen aan. Elke cilinder bevat een grotere en een kleinere bougie. De grotere bougie bevindt zich in het midden van de cilinder, tussen de twee uitlaat- en twee inlaatkleppen, en de kleinere bougie bevindt zich aan de rand van de verbrandingskamer.
Bougies worden geleidelijk ontstoken, wat het verbrandingsproces verbetert en de compressieverhouding verhoogt. De eerste grotere bougie ontsteekt het gecomprimeerde mengsel, de vonk verspreidt het vuur over de gehele verbrandingsruimte en de tweede kleinere bougie ontsteekt het mengsel vanaf de andere kant met een kleine vertraging, waardoor een gelijkmatigere verbranding ontstaat.
Twin Spark-motoren hebben twee bobines per cilinder. Eén bobine bedient echter twee bougies in een andere cilinder. Dus één spoel bedient de bougie in cilinder nummer 1 en de bougie in cilinder nummer 4, en de andere bedient de bougie in cilinder nummer 2 en 3. We hebben dus vier spoelen nodig voor acht bougies.
Als een van de bobines uitvalt, werkt een van de twee bougies in de cilinder nog. De Twin Spark-technologie hangt af van de kwaliteit van de bougies. Daarom worden alleen hoogwaardige platina bougies met een lange levensduur gebruikt.