Dynamic Chassis Control: wat zijn de voordelen?
Dynamic Chassis Control (DCC) maakt het mogelijk om de kenmerken van het chassis van de auto in te stellen op verzoek van de bestuurder of automatisch afhankelijk van de kwaliteit van de weg.
De regeleenheid past automatisch de eigenschappen van het chassis aan op basis van de stand van de wielen en de kanteling van de carrosserie. Bovendien stelt dit systeem de bestuurder in staat om de gewenste chassisinstelling te kiezen op basis van zijn eigen behoeften, waarbij hij kan kiezen uit drie verschillende instellingen: SPORT, COMFORT en NORMAL.
Inhoud
Hoe werkt Dynamic Chassis Control?
Dynamic Chassis Control maakt gebruik van elektrisch gestuurde schokdempers waarmee hun dempingskarakteristieken kunnen worden gewijzigd. Deze dempers worden aangestuurd door de besturingseenheid op basis van data van wielliftsensoren en acceleratiesensoren. De stijfheid van de DCC-schokdempers wordt aangepast door een elektromagnetische klep die de oliestroom regelt en zo de chassiskarakteristieken beïnvloedt.
De DCC kan zijn instellingen automatisch wijzigen. Het systeem kan snel schokken evalueren die worden veroorzaakt door stuiterende wielen wanneer er onvoldoende vering is en automatisch het dempingseffect aanpassen zodat de wielen niet stuiteren.
Dynamic Chassis Control is ook in staat om de eigenschappen van de schokdempers aan te passen, zelfs bij hard remmen of bij het rijden over een oneffen ondergrond, wanneer er sprake zou zijn van extreme vering (stoten tegen de schokdempers) en dus lawaai in de cabine.
Dynamische chassiscontrole instellen:
De bestuurder selecteert de gewenste chassisinstelling door simpelweg op een knop te drukken - de auto zal vervolgens de nodige wijzigingen in de instellingen aanbrengen. Elk van deze drie instellingen (SPORT, COMFORT, NORMAL) heeft invloed op de eigenschappen van de schokdempers, de reactie van de stuurbekrachtiging en de reactie op het intrappen van het gaspedaal.
Welke auto's gebruiken Dynamic Chassis Control?
Dynamic Chassis Control wordt bijvoorbeeld gebruikt door Volkswagen, Seat, Škoda en Audi auto's. Ook andere autofabrikanten gebruiken een soortgelijk systeem maar onder een andere naam.
Ford brandt het adaptieve chassis van zijn auto's als CCD (Continuously Controlled Damping), Opel gebruikt het label AST (Adaptive Stability Technology) en BMW, aan de andere kant, het Adaptive Drive-systeem, dat echter wordt uitgebreid door de functie van actieve stabilisatie van de kanteling van de auto.