Distributieriem: waar is het voor en hoe vaak moet het worden vervangen?
Distributieriemen spelen een sleutelrol in verbrandingsmotoren. Ze synchroniseren de rotatie van de krukas en de nokkenas om een goede kleptiming te garanderen, waardoor efficiënte motorprestaties mogelijk zijn.
In dit artikel zullen we licht werpen op de functie van distributieriemen, waar ze van gemaakt zijn en wanneer ze moeten worden vervangen.
Inhoud
- Distributieriem versus distributieketting
- Soorten distributieriemen
- Materialen en productie van distributieriemen
- Distributieriem controleren
- Kan de distributieketting ook defect raken?
- Onderhoud en vervanging van distributieriemen
- Veelvoorkomende problemen en oplossingen
- Het vervangen van de distributieriem is duur
- Conclusie
Distributieriem versus distributieketting
Laten we om te beginnen duidelijk zijn over de voorwaarden. Je hebt vast gehoord dat er een distributieriem en een distributieketting is. De distributieriem is getand, gemaakt van hoogwaardig rubber en bedekt met een beschermhoes.
De distributieketting is gemaakt van metaal, vergelijkbaar met een fietsketting. Zijn activiteit vindt plaats in de motor. Daarom wordt het gesmeerd door de motorolie, die regelmatig moet worden vervangen, afhankelijk van het type voertuig en de rijstijl. De ketting hoeft niet te worden vervangen als deze geen probleem heeft.
Soorten distributieriemen
Er zijn drie hoofdtypen distributieriemen die worden gebruikt in automotoren:
1. Trapeziumvormig tandprofiel
Het trapeziumvormige tandprofiel is het meest voorkomende type tandriem. Het heeft trapeziumvormige tanden die passen in overeenkomstige groeven op de poelies. Dit ontwerp biedt uitstekende grip en duurzaamheid, waardoor het geschikt is voor een breed scala aan toepassingen.
2. Kromlijnig tandprofiel
Kromlijnige tandprofielen, zoals de HTD (High Torque Drive) of GT (Gilmer Tooth) riemen, hebben afgeronde tanden die zorgen voor een betere lastverdeling en minder tandslijtage. Ze bieden een verbeterde krachtoverbrenging en worden vaak gebruikt in krachtige motoren.
3. Gewijzigd kromlijnig tandprofiel
Gemodificeerde kromlijnige tandprofielen, zoals de PowerGrip GT2- en GT3-riemen, zijn ontworpen om speling te verminderen en tandaangrijping te verbeteren. Deze riemen bieden een hoog koppel en superieure prestaties in veeleisende toepassingen.
Materialen en productie van distributieriemen
Distributieriemen zijn gemaakt van verschillende materialen om aan specifieke prestatie-eisen te voldoen. Enkele veel voorkomende materialen zijn:
1. Neopreen
Neopreen is een populair materiaal voor distributieriemen vanwege de uitstekende weerstand tegen olie, hitte en slijtage. Het is vaak versterkt met glas of aramidevezels om de treksterkte en duurzaamheid te vergroten.
2. Polyurethaan
Polyurethaan tandriemen bieden een uitstekende chemische weerstand en uitstekende mechanische eigenschappen zoals een hoge slijtvastheid en lage rek. Ze zijn meestal versterkt met staal- of aramidevezels om de sterkte te vergroten.
3. Rubber
Rubberen tandriemen zijn kostenbesparend en bieden een goede flexibiliteit, waardoor ze geschikt zijn voor een breed scala aan toepassingen. Ze zijn echter mogelijk niet zo duurzaam als andere materialen, zoals neopreen of polyurethaan.
Tandriemen worden vervaardigd met behulp van verschillende processen, waaronder persen, extrusie en kalanderen. Tijdens de productie wordt het riemmateriaal in de gewenste vorm gebracht en worden de versterkende vezels ingebed in de riemstructuur.
Distributieriem controleren
Normaal zie je de distributieriem niet onder de motorkap. Het is verborgen onder metalen en plastic afdekkingen. Uw monteur kan een van de kappen verwijderen en de toestand van de distributieriem bekijken.
Kan de distributieketting ook defect raken?
Ja. Problemen met de distributieketting zijn niet ongewoon. Auto's met een hoge kilometerstand zijn het meest risicovol. De distributieketting wordt na verloop van tijd blootgesteld aan slijtage.
Motorolieclassificatie uitgelegd
Motorolie speelt een grote rol in de levensduur van de distributieketting. Als het van slechte kwaliteit is of als er niet genoeg van is, kan dit een snellere slijtage van de distributieketting veroorzaken.
Onderhoud en vervanging van distributieriemen
Goed onderhoud en tijdige vervanging van distributieriemen zijn essentieel om motorschade te voorkomen en optimale prestaties te garanderen. Enkele onderhoudstips zijn:
- Regelmatige inspectie van de distributieriem: Controleer de distributieriem op tekenen van slijtage, zoals scheuren, rafels of ontbrekende tanden. Bij deze problemen is het noodzakelijk om de distributies te vervangen.
- Volg de aanbevelingen van de fabrikant: U vindt het vervangingsinterval in de gebruikershandleiding van uw voertuig. Over het algemeen moeten distributieriemen elke 90.000 tot 160.000 kilometer (60.000 tot 100.000 mijl) worden vervangen.
- Vervanging van verwante onderdelen: Bij het vervangen van de distributieriem is het een goed idee om ook de waterpomp en de tussenpoelies te vervangen, aangezien deze onderdelen na verloop van tijd kunnen verslijten en de prestaties van de distributie kunnen beïnvloeden.
Veelvoorkomende problemen en oplossingen
Enkele veelvoorkomende problemen met de distributieriem en hun oplossingen zijn:
1. Voortijdige slijtage
Oorzaak: te hoge spanning, verkeerd uitgelijnde poelies of vervuilde riemoppervlakken.
Oplossing: Controleer de riemspanning en pas deze aan volgens de specificaties van de fabrikant. Zorg ervoor dat de poelies goed zijn uitgelijnd en reinig de riemoppervlakken om voortijdige slijtage te voorkomen.
2. Riemgeluid
Oorzaak: onjuiste spanning, verkeerd uitgelijnde poelies of beschadigde onderdelen.
Oplossing: Inspecteer de spanrol, tussenpoelies en andere onderdelen op tekenen van slijtage of schade. Pas de riemspanning aan en corrigeer eventuele verkeerde uitlijningen om riemgeluid tot een minimum te beperken.
3. Riemslip
Oorzaak: Onvoldoende riemspanning of olieverontreiniging.
Oplossing: Pas de riemspanning aan tot het aanbevolen niveau en reinig of vervang alle onderdelen die olie op de riem lekken.
4. Tandschaar
Oorzaak: overmatige belasting, verkeerd uitgelijnde poelies of vreemde voorwerpen die vast komen te zitten in de riem.
Oplossing: Identificeer en corrigeer de onderliggende oorzaak, zoals het aanpassen van de riemspanning, het opnieuw uitlijnen van de poelies of het verwijderen van vreemde voorwerpen uit het riemtraject.
Het vervangen van de distributieriem is duur
De belangrijkste taak van de distributieriem is het tijdig openen en sluiten van de klep met de beweging van de zuigers op en neer. Maak je portemonnee klaar. Het vervangen van de distributieriem is een van de duurste onderhoudsbeurten die u aan uw auto kunt meemaken.
Motorzuigers: hoe werken ze?
Kan de distributieriem het aanbevolen interval overschrijden? Ja, in sommige gevallen. Het kan echter voorkomen dat de riem beschadigd raakt lang voordat vervanging wordt aanbevolen. In de meeste gevallen wordt voortijdige defecte distributieriem veroorzaakt door lekkende waterpompen, onjuiste spanning en wanneer de distributieriem doordrenkt is met motorolie.
Conclusie
De distributieriem is een cruciaal onderdeel; dus het vermijden van problemen hiermee bespaart u veel stress. Regelmatig onderhoud, het gebruik van hoogwaardige motorolie en het regelmatig vervangen van de olie zijn goedkoper dan het vervangen van de distributieriem wegens achterstallig onderhoud.