Chassis en remmen: Identificeer de storing aan de hand van het typische geluid
Welkom bij het volgende deel van onze serie over autostoringen die uw oren kunnen detecteren. Het vorige artikel over het diagnosticeren van storingen op het gehoor ging over het uitlaatsysteem van de auto.
In het artikel van vandaag kijken we naar een ander onderdeel van de auto: het chassis en het remsysteem van de auto.
Inhoud
- Invoering
- Eentonig zoemen, vooral merkbaar bij het nemen van bochten
- Knallen of knetteren bij het draaien aan het stuur
- Kraken en gerommel hoorbaar in bochten
- Piepen en ratelen alleen hoorbaar bij het remmen
- Rammelen bij het rijden over hobbels
- Schokken en stoten bij het rijden over hobbels
- Klikken bij het rijden over hobbels
- Kloppen bij het rijden over hobbels
- Conclusie
Invoering
Alle storingen die we vandaag behandelen, kunnen eenvoudig worden opgespoord met uw oren. Juist met behulp van het gehoor kunnen veel storingen en problemen worden opgespoord, die vaak nog in de kinderschoenen staan.
Sommige storingen kunnen worden gedetecteerd nog voordat ze de rijeigenschappen, het verbruik, de prestaties en andere autoparameters negatief kunnen beïnvloeden of andere onderdelen en componenten van het voertuig negatief kunnen beschadigen.
Autoremsysteem: hoe werkt het?
Laten we dus zonder verder oponthoud eens kijken naar de storingen van het chassis en het remsysteem, die zich uiten in hun typische geluid.
Eentonig zoemen, vooral merkbaar bij het nemen van bochten:
Mogelijke oorzaak - Beschadigd lager in de wielnaaf aan één kant van de auto.
Oplossing - In dit geval is het noodzakelijk om uit te zoeken van welk wiel het geluid afkomstig is, of welk lager beschadigd is. Als het gezoem hoorbaar is in bochten naar links (belaste rechterwielen), is waarschijnlijk de rechterkant beschadigd, en als in bochten naar rechts (belaste linkerwielen), dan aan de linkerkant. Het vervangen van dit auto-onderdeel behoort tot de betaalbare reparaties.
Knallen of knetteren bij het draaien aan het stuur:
Mogelijke oorzaak - Beschadigd homokinetisch gewricht. Als er aan de voorkant van de auto een ploppend of krakend geluid te horen is bij het naar links of rechts draaien van de wielen of bij langzaam vooruit en achteruit rijden, is het bijna 100% zeker dat het een versleten homokinetische verbinding is.
Homokinetisch gewricht: waarom is het belangrijk?
Oplossing - Vervanging van de beschadigde verbinding. Het vervangen van de homokinetische verbinding is niet een van de duurste, maar ook niet de goedkoopste, maar het hangt allemaal af van het type auto.
Kraken en gerommel hoorbaar in bochten:
Mogelijke oorzaak - Nogmaals, het kan een beschadigd homokinetisch gewricht zijn.
Oplossing - Vervanging van de beschadigde verbinding. In het beste geval hoeft alleen het gewricht te worden vervangen; in het ergste geval moet de hele steekas worden vervangen.
Piepen en ratelen alleen hoorbaar bij het remmen:
Mogelijke oorzaak - Overmatig versleten remblokken veroorzaken metaal-op-metaal wrijving tijdens het remmen.
Remblokken: hoe werken ze en welke zijn het beste?
Oplossing - Versnelde vervanging van remblokken. Door de uitgebreide verwaarlozing van het remsysteem zal het echter waarschijnlijk nodig zijn om de remschijven en -blokken te vervangen.
Rammelen bij het rijden over hobbels:
Mogelijke oorzaak - Versleten stille blokken van de stabilisator, lagersteunen of wielophangingsonderdelen.
Oplossing - Vervanging van versleten of anderszins beschadigde auto-onderdelen.
Schokken en stoten bij het rijden over hobbels:
Mogelijke oorzaak - Versleten (lekkende) schokdempers van de ophanging. In dit geval, niet gedempt door een functionele schokdemper, stuitert het wiel eraf en komt het weer op de weg terecht. Dit kan bij snel rijden over hobbels een behoorlijk serieus probleem veroorzaken. Een beschadigde schokdemper kan zich uiten in zijwind wanneer de carrosserie kan kantelen.
Oplossing - Vervanging van de beschadigde schokdemper van de ophanging.
Klikken bij het rijden over hobbels:
Mogelijke oorzaak - Het is waarschijnlijk een gebarsten asveer. De veren klikken meestal in de onderste wikkelingen, wat zich uit in scherpe hellingen van het voertuig in bochten.
Oplossing - De veer vervangen. Deze reparatie is echter een van de meest tijdrovende en financieel veeleisende reparaties, maar moet zo snel mogelijk worden uitgevoerd, vooral met het oog op de rijveiligheid.
Kloppen bij het rijden over hobbels:
Mogelijke oorzaak - Dit zijn waarschijnlijk beschadigde pennen op de stabilisatorstangen, die tot taak hebben de verticale bewegingen van de wielen te verminderen, bijvoorbeeld bij het rijden over een oneffen ondergrond.
Oplossing - Vervanging van stabilisatorstangen.
Conclusie
Natuurlijk zijn er talloze andere storingen van de motor en zijn componenten, die tot uiting komen in soortgelijke akoestische of andere manifestaties. Dit zijn de meest voorkomende storingen aan het remsysteem die hoorbaar zijn.