Waarschuwingslampje motorkoelvloeistof: wat is het verschil tussen blauw en rood?
Het waarschuwingslampje voor de motorkoelvloeistof kan twee functies hebben, namelijk een waarschuwende en een informatieve functie. Pas op dat er twee koelvloeistof waarschuwingslampjes op uw dashboard kunnen verschijnen.
De eerste is blauw en heeft alleen een informatieve functie, terwijl de rode waarschuwt voor een serieus probleem.
Inhoud
Blauw waarschuwingslampje koelvloeistoftemperatuur:
Dit motorkoelvloeistoflampje brandt blauw en informeert de bestuurder dat de koelvloeistoftemperatuur te laag is. Het wordt afgeraden om de motor op hoge toeren te laten draaien terwijl dit lampje brandt, omdat deze nog niet is opgewarmd tot de optimale bedrijfstemperatuur.
Het blauwe lampje gaat echter uit zodra de temperatuur van de koelvloeistof de door de fabrikant ingestelde waarde bereikt. Daarom heeft het lampje lage motorkoelvloeistoftemperatuur alleen een informatieve functie, geen storingsindicatie, maar alleen een lage temperatuur van de vloeistof in het koelsysteem terwijl de motor koud is.
Rood waarschuwingslampje motorkoelvloeistof:
Terwijl het blauwe motorkoelvloeistoflampje dat gaat branden wanneer de motor koud is normaal is en geen probleem aangeeft, ruikt het rode lampje dat gaat branden naar een ernstig probleem. Het rode lampje van de koelvloeistof geeft twee ernstige fouten aan, een laag vloeistofniveau in het koelsysteem of een hoge temperatuur van de koelvloeistof.
Beide problemen zijn echter zeer ernstig. Als dit lampje gaat branden, moet u de auto onmiddellijk stoppen en de motor afzetten. Anders bestaat het risico dat de motor oververhit raakt. Dit kan de motor onherstelbaar beschadigen.
Na het uitzetten van de motor moet echter worden gewacht tot deze ten minste een beetje is afgekoeld, ongeveer 60 °C. Anders bestaat het risico dat na het openen van het koelvloeistofexpansievat de hete vloeistof eruit schiet en u verbrandt.
Na het openen van het expansievat moet eerst het koelvloeistofpeil worden gecontroleerd. Als de koelvloeistof laag is, betekent dit maar twee dingen. Of de koelvloeistof lekt uit de motor en het koelsysteem, of de koelvloeistof komt in de verbrandingskamer.
De meest voorkomende oorzaak van koelvloeistofverlies is:
- gebarsten pakking onder de cilinderkop
- gebarsten cilinderblok
- gebarsten cilinderkop
- gebarsten radiator
- een van de radiatorslangen is gebroken
Motor oververhit ondanks voldoende koelvloeistof
Het rode motorkoelvloeistofsymbool kan echter ook gaan branden als er voldoende vloeistof in het koelsysteem zit. In dit geval signaleert het lampje een oververhitting van de motor veroorzaakt door de veranderende koelvloeistof, wat echter een verhoging van de temperatuur van de koelvloeistof en de motor betekent.
Er kunnen verschillende redenen zijn voor het oververhitten van de motor. Er moet echter worden opgemerkt dat ze niet zo ernstig zijn als een probleem met een koelvloeistoflek, en hun oplossing is ook financieel niet zo duur.
De meest voorkomende oorzaak van oververhitting van de koelvloeistof is een defecte thermostaat, die vastzit of helemaal dicht zit, waardoor de koelvloeistof slechts door een klein koelcircuit stroomt en dus niet bij de radiateur komt. Dit leidt tot een sterke stijging van de temperatuur en als de thermostaat niet op tijd opengaat, zal de koelvloeistof koken en de motor oververhit raken.
Andere oorzaken van oververhitting van de motor zijn een probleem met het inschakelen van de radiatorventilator. De radiatorventilator is een van de kritieke componenten van het koelsysteem van het voertuig. Zijn rol is om de koelvloeistof in de radiator te koelen.
De ventilator van het koelsysteem wordt mogelijk niet ingeschakeld vanwege het volgende:
- elektrische aandrijving defect
- gesprongen zekering
- defecte thermostaat
- storing van de temperatuursensor om de ventilator in te schakelen
- defect relais
Het rode waarschuwingslampje voor de motorkoelvloeistof duidt in ieder geval op een ernstig probleem dat zo snel mogelijk moet worden verholpen.