Vaste as: hoe werkt het en waarin blinkt het uit?
Een vaste as, of starre as of balkas, is een type ophangingssysteem dat bestaat uit een enkele stijve balk die twee wielen aan weerszijden van het voertuig met elkaar verbindt. Een vaste as is een voorbeeld van een afhankelijke wielophanging.
De balkas is bevestigd aan de carrosserie of het chassis van het voertuig door middel van een set bladveren of spiraalveren, die schokken en trillingen helpen opvangen die worden veroorzaakt door oneffen wegdek.
Inhoud
Hoe werkt een vaste as?
De massieve as heeft meerdere doelen in een voertuig. Ten eerste helpt het om de stabiliteit en het evenwicht van het voertuig te behouden, met name in bochten en tijdens het remmen. De massieve as zorgt ook voor een betere tractie, omdat het gewicht van het voertuig gelijkmatiger over beide wielen wordt verdeeld. Deze functie is vooral handig bij terreinwagens of voertuigen in zware omstandigheden.
Bovendien zijn massieve assen relatief eenvoudig en duurzaam, waardoor ze voor veel autofabrikanten een kosteneffectieve oplossing zijn. Ze zijn ook eenvoudig te repareren en te onderhouden, omdat het volledige veersysteem als één geheel kan worden vervangen.
Door de massieve as heeft de auto echter een grotere bodemvrijheid en een hoger zwaartepunt, wat de stabiliteit van de auto aanzienlijk verslechtert, vooral in bochten. Bovendien vergroot de grotere bodemvrijheid het frontale oppervlak van de auto, waardoor de luchtweerstand tijdens het rijden aanzienlijk toeneemt.
Voordelen van een vaste as
Het grote voordeel van een massieve as is de eenvoudige constructie, lagere productieprijs, constant nauwkeurig contact van de banden met de weg, constant wielspoor en ruimtelijke compactheid.
Een massieve as zorgt ook voor een uitstekende tractie, vooral off-road, omdat het gewicht van het voertuig gelijkmatig over beide wielen wordt verdeeld. Dit is vooral handig op ruw terrein of bij het rijden in ongunstige weersomstandigheden.
Het eenvoudige ontwerp maakt het voor veel autofabrikanten een kosteneffectieve oplossing. Een massieve as is ook gemakkelijk te repareren en goedkoper in onderhoud, omdat het hele veersysteem als één geheel kan worden vervangen.
Nadelen van een vaste as
Tot de nadelen van een massieve as behoren verminderde rijeigenschappen en een slechtere bestuurbaarheid van de auto, omdat de wielen niet zelfstandig kunnen bewegen na het raken van een oneffen oppervlak.
Het hogere onafgeveerde gewicht van massieve assen zorgt voor een hoger brandstofverbruik en een slechter opvangen van oneffenheden in het wegdek, wat het rijcomfort en de rijeigenschappen niet ten goede komt. Vanwege deze tekortkomingen is de vaste as vervangen door een multilinkophanging.
Waarom wordt de vaste lettertype-as tegenwoordig minder gebruikt?
Vanuit het oogpunt van rijeigenschappen en veiligheid moeten de gestuurde wielen constant in contact zijn met de weg. In tegenstelling tot onafhankelijke wielophanging, is afhankelijke wielophanging met een massieve as in veel gevallen slechter, dus de voorste massieve as wordt tegenwoordig niet veel gebruikt.