Turbocompressor vs. motor met natuurlijke aanzuiging. Welke is beter?

Jaguar diesel engine shot at the 2006 London Motor Show
Gepubliceerd op

Elke automobilist kent motoren met en zonder turbocompressor. Autoliefhebbers zijn het soms oneens en debatteren over welke van deze motoren beter is.

Dit artikel is een vervolg op de serie over motoren. Daarin gaan we kort in op de functie, voor- en nadelen van turbomotoren en motoren met natuurlijke aanzuiging.

Inhoud

Motor met natuurlijke aanzuiging

Mustang on a drag racing

Een motor met natuurlijke aanzuiging werkt door de inlaatkleppen te openen terwijl de zuiger naar beneden beweegt, waardoor de zuiger de vereiste hoeveelheid lucht in de verbrandingskamer kan trekken.

Een motor met natuurlijke aanzuiging werkt bij dezelfde atmosferische druk als waar hij zich momenteel bevindt, wat betekent dat hij evenveel lucht aanzuigt als zijn capaciteit in cc wanneer hij in de cilinder wordt gezogen. Met andere woorden, een cilinder met een inhoud van 500 cm3 zuigt slechts een zodanige hoeveelheid lucht aan, die hij vervolgens vermengt met brandstof, zo groot als zijn inhoud.

In werkelijkheid zal er echter nooit precies 500 cm3 lucht in de cilinder komen, maar iets minder omdat een deel van de ruimte zal worden gevuld met brandstof en uitlaatgassen van de vorige cyclus, en we mogen niet vergeten pompverliezen ook niet.

Voordelen:

  • Technische eenvoud - deze motor bestaat uit kleinere onderdelen die kapot kunnen gaan.
  • Goedkoper onderhoud - goedkopere reserveonderdelen zoals kaarsen, olie en filters.

Nadelen:

  • Hoger verbruik
  • Lagere kracht - terwijl dezelfde cilinderinhoud behouden blijft, bereikt de atmosferische motor een lager vermogen dan de turbomotor.

Motor met turbocompressor

Turbocompressor

Een motor met turbocompressor kan de druk verhogen van de inlaatlucht die de motor in gaat en daardoor de volumetrische efficiëntie verhogen. Door een grotere hoeveelheid lucht kan er meer brandstof worden ontstoken. De motorprestaties zijn dus hoger. De motor kan op twee manieren van turbocompressor worden voorzien, namelijk door turbo of supercharger.

Superchargers worden in veel kleinere hoeveelheden gebruikt omdat ze worden aangedreven door de motor, wat betekent dat een bepaalde hoeveelheid vermogen alleen wordt gebruikt voor de aandrijving, wat ook resulteert in een hoger brandstofverbruik.

De turbocompressor wordt aangedreven door energie uit uitlaatgassen, waardoor de motor niet onnodig wordt belast en het brandstofverbruik niet toeneemt. Een motor met turbocompressor heeft echter een complexer inlaat- en uitlaatsysteem, wat ook een hogere prijs met zich meebrengt.

Voordelen:

  • Lager brandstofverbruik
  • Hogere prestaties - terwijl dezelfde cilinderinhoud behouden blijft, presteert een motor met supercharger beter dan een atmosferische motor.

Nadelen:

  • Hogere prijs - Aangezien een motor met turbocompressor structureel complexer is en een veel groter aantal onderdelen bevat dan een motor zonder supercharger, wordt dit ook weerspiegeld in de prijs.
  • Duurder onderhoud

Conclusie

Het is aan jou welk type motor je kiest, maar je moet vooral nadenken over hoe en waar je met je auto gaat rijden.