Runflat-banden: hoe verschillen ze van standaardbanden?
Runflat-banden, zoals de naam al doet vermoeden, zijn ontworpen om u in staat te stellen tot 80 km (50 mijl) te rijden, afhankelijk van het type band, met een beperkte snelheid van 80 tot 90 km/u (50 mph) in de bij een lekke band of drukverlies.
Het voertuig met runflat-banden moet werkende wieldruksensoren hebben, zodat u een bandenspanningswaarschuwingslampje ziet als de bandenspanning wegvalt. Zonder deze sensoren heb je geen kans om te weten dat er een probleem is.
Inhoud
Runflat-banden kunnen worden gemaakt met behulp van drie verschillende technologieën, namelijk:
1. Zelfdragende runflat-banden
Het zijn de meest voorkomende runflat-banden voor auto's en lichte vrachtwagens. Bij een lekke band zal de band voldoende actieradius hebben bij een beperkte snelheid, maar de reparatie achteraf is kostbaar en vaak onmogelijk. De zijwanden van dit type band zijn zwaar verstevigd.
2. Zelfdichtende runflat-banden
Daarnaast bevatten deze banden voering, die zich bij een klein gaatje (defect) vanzelf verplaatst. Op deze manier wordt het luchtlek in de eerste plaats voorkomen en wordt de band permanent gerepareerd of zorgt er in ieder geval voor dat de lucht heel langzaam verloren gaat. Deze banden zijn 15 tot 20% zwaarder dan de standaard banden.
3. Runflat banden voorzien van een steunring
Deze banden bevatten nog een steunring die aan het wiel is bevestigd en die het gewicht van het voertuig kan dragen in geval van bandenspanningsverlies. Een runflat-voering kan zware lasten over lange afstanden met hoge snelheden vervoeren. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt door militaire, gepantserde en overheidsvoertuigen.
Voordelen van runflat banden:
- mogelijkheid om door te rijden bij spanningsverlies/defect
- als het voertuig met hoge snelheid rijdt en de bandenspanning plotseling wegvalt, zal de bestuurder de controle over het voertuig niet verliezen
- 20 keer meer laadvermogen tot 40% in vergelijking met klassieke banden
Nadelen van runflat banden:
- rijden met dit type band is zwaarder dan met klassieke banden
- ze zijn aanzienlijk zwaarder dan standaardbanden
- grotere rolweerstand, waardoor het brandstofverbruik toeneemt
- niet te repareren na een lekke band in de meeste gevallen
- duurder
Runflat-banden worden voornamelijk gebruikt door auto's die niet zijn uitgerust met het reservewiel.