Rood motorkoelvloeistoflampje: stop uw auto nu! 🚨

Rood waarschuwingslampje motorkoelvloeistof
Gepubliceerd op

Een rood motorkoelvloeistoflampje waarschuwt de bestuurder voor twee mogelijk ernstige problemen: een laag koelvloeistofpeil of een hoge koelvloeistoftemperatuur.

Beide problemen zijn zeer ernstig; daarom is het noodzakelijk om te stoppen met rijden en de motor onmiddellijk af te zetten. Anders bestaat het risico dat de motor oververhit raakt, waardoor deze zelfs kan vastlopen.

Inhoud

U moet echter weten dat er twee waarschuwingslampjes voor de motorkoelvloeistof zijn. Beide hebben identieke vormen - het enige verschil is in kleur. Terwijl een blauw motorkoelvloeistoflampje informatief is en verschijnt wanneer de motor koud is, duidt een brandend rood waarschuwingslampje op een ernstig probleem.

Hoe ziet het rode motorkoelvloeistoflampje eruit?

Rood waarschuwingslampje motorkoelvloeistof

De vorm kan enigszins variëren, afhankelijk van het model en het specifieke automerk. Sommige auto's hebben een koelvloeistoftemperatuurindicator in plaats van een rood waarschuwingslampje. Deze indicator licht rood op als er een probleem is.

Of het nu een rood waarschuwingslampje voor de motorkoelvloeistof is of gewoon een rood lampje naast de koelvloeistoftemperatuurwijzer, het probleem is ernstig en u moet onmiddellijk stoppen en de motor afzetten.

Gerelateerd artikel - Blauw motorkoelvloeistoflampje: wat betekent het? 🥶

Hoe kan ik het rode motorkoelvloeistoflampje repareren nadat ik de motor heb afgezet?

Je kunt dit niet zelf oplossen. Nadat u de motor hebt afgezet, moet u wachten tot deze in ieder geval iets is afgekoeld tot ca. 60°C (of 140°F). Anders bestaat het risico dat na het openen van het koelvloeistofexpansievat de hete vloeistof eruit schiet en u verbrandt.

Na het openen van het expansievat moet eerst het koelvloeistofpeil worden gecontroleerd. Als de koelvloeistof laag is, kan het zijn dat:

  • de koelvloeistof lekt uit de motor en het koelsysteem
  • de koelvloeistof komt de verbrandingskamer binnen

Als u echter om de een of andere reden geen sleepwagen kunt bellen, kunt u wat water of, nog beter, een 50/50 mengsel van water en antivries toevoegen aan het koelvloeistofreservoir. Dit kan voldoende zijn wanneer u naar een garage of reparatiewerkplaats rijdt waar een professional het probleem kan verhelpen.

De meest voorkomende oorzaken van koelvloeistoflekkage

  • gebarsten pakking onder de cilinderkop
  • gebarsten cilinderblok
  • gebarsten cilinderkop
  • gebarsten radiator
  • een van de radiatorslangen is gebroken

Er is voldoende koelvloeistof, maar de motor raakt oververhit

Het rode motorkoelvloeistoflampje kan gaan branden, zelfs als er voldoende koelvloeistof is. Als dit gebeurt, geeft het waarschuwingslampje aan dat de motor oververhit raakt, mogelijk veroorzaakt door kokende koelvloeistof.

Er kunnen verschillende andere redenen zijn waarom de motor oververhit raakt, maar er moet worden opgemerkt dat deze niet zo ernstig zijn als een probleem met een koelvloeistoflekkage. De reparatie is in de meeste gevallen ook niet zo duur.

Thermostaat

De meest voorkomende oorzaak van oververhitting van de koelvloeistof is een defecte thermostaat, die vastzit of volledig gesloten is. Als dat gebeurt, stroomt de koelvloeistof alleen door een klein koelcircuit en bereikt de radiator dus niet. Dit leidt tot een sterke stijging van de temperatuur en als de thermostaat niet op tijd opengaat, zal de koelvloeistof koken en de motor oververhit raken.

Andere oorzaken van oververhitting van de motor zijn een probleem met het inschakelen van de radiatorventilator. De radiatorventilator is een van de belangrijkste componenten van het koelsysteem van het voertuig. Zijn rol is om de koelvloeistof in de radiator te koelen.

Kan ik blijven rijden terwijl het rode motorkoelvloeistoflampje brandt?

Nee helemaal niet. Een laag koelvloeistofpeil of een te hoge temperatuur kan ervoor zorgen dat de motor oververhit raakt of vastloopt. Het repareren van een vastgelopen motor is vaak te duur en de auto belandt op de schroothoop.

Soms kan dit waarschuwingslampje verschijnen als gevolg van een sensorstoring. Doorrijden is echter op eigen risico en ik raad het af om dit te doen, tenzij u zeker weet dat het gewoon een defecte sensor is.

Kan het rode motorkoelvloeistoflampje gaan branden als de koelvloeistoftemperatuur laag is?

Nee, het blauwe lampje informeert over de lage temperatuur van de koelvloeistof, wat tenslotte de enige functie is. De lage temperatuur van de koelvloeistof is echter geen reden tot paniek, maar totdat de koelvloeistof is opgewarmd tot de optimale temperatuur, moet u voorzichtig rijden.

Samenvatting

Een rood motorkoelvloeistoflampje waarschuwt voor twee ernstige problemen die fatale schade aan de motor van uw auto kunnen veroorzaken. In dat geval moet u uw auto stoppen en de motor onmiddellijk afzetten om oververhitting en vastlopen te voorkomen.

Video-uitleg van het rode motorkoelvloeistoflampje: