Remmen op de motor - Hoe werkt het en is het schadelijk?
Remmen op de motor is een rijstijl die het brandstofverbruik kan verminderen, maar ook de slijtage van de remonderdelen van de auto kan verminderen. Veel chauffeurs willen om voor de hand liggende redenen het brandstofverbruik verminderen, maar in plaats van hun rijstijl te veranderen, kopen ze een nieuwe auto met een uitgeroepen tot uitstekend brandstofverbruik.
Het aangekondigde brandstofverbruik in de specificaties wijkt bijna altijd af van het werkelijke brandstofverbruik. Er zijn verschillende manieren om het brandstofverbruik van uw auto te verbeteren, en remmen op de motor is daar een van.
Inhoud
Hoe werkt het afremmen op de motor?
Remmen op de motor is een eenvoudig concept en kan worden bereikt door geleidelijk terug te schakelen naar een lagere versnelling zonder het gaspedaal in te drukken. Door dit te doen, begint de auto te vertragen met het motorvermogen en zonder de remmen te gebruiken.
Remmen op de motor is efficiënter bij grotere motoren met meer cilinders. Dergelijke motoren proberen tijdens het afremmen op de motor meer lucht aan te zuigen, waardoor er een grotere onderdruk ontstaat, waardoor de zuigers aanzienlijk vertragen. Het remvermogen van de motor hangt echter ook af van de compressieverhouding. Hoe hoger het is, hoe groter het remvermogen van de motor.
Er is een verschil in hoe het afremmen op de motor werkt tussen benzine- en dieselmotoren.
Motorrem voor een benzinemotor
In het geval van een benzinemotor, wanneer u uw voet van het gaspedaal laat, sluit de gasklep, waardoor wordt voorkomen dat lucht de inlaat binnendringt, waardoor een vacuüm ontstaat dat de zuigers vertraagt. Daarnaast vertragen de zuigers ook omdat de brandstof de verbrandingskamer niet bereikt.
Motorrem voor een dieselmotor
Bij een dieselmotor wordt de tegendruk in de uitlaatpijp verhoogd door het toerental van de turbocompressor te verlagen na het intrappen van het gaspedaal. Deze tegendruk vertraagt de zuigers van de motor, waardoor de auto afremt.
Voordelen van remmen op de motor
- Verbeterd brandstofverbruik
- Minder slijtage van uw remblokken, remschijven en andere remonderdelen
- Verminderd risico op oververhitting van uw remmen in bepaalde situaties (zoals lange steile afdalingen)
In de meeste moderne auto's wordt de brandstofinjectie uitgeschakeld als je in een versnelling staat en je voet van het gaspedaal laat. U injecteert en verbrandt dus geen brandstof.
De andere twee genoemde voordelen hebben een positieve invloed op uw remmen en remonderdelen. Door je motor te gebruiken om af te remmen, gebruik je je remmen op dat moment helemaal niet, waardoor ze langer meegaan. Het remblokwaarschuwingslampje zal niet zo vroeg verschijnen.
Bovendien beperk je het risico op oververhitting van de remmen en remvervaging bij lange steile afdalingen.
Is het afremmen op de motor op de een of andere manier schadelijk?
Sommige mensen zijn misschien bang dat remmen op de motor schadelijk is voor de motor zelf, omdat door terugschakelen naar een lagere versnelling er een piek in het toerental kan optreden. De meest voorkomende misvatting is dat het te veel warmte in uw motor kan brengen, vooral tijdens die lange steile afdalingen.
Onthoud dat u geen brandstof injecteert door uw voet van het gaspedaal te halen terwijl u in een versnelling staat. In zo'n scenario gaat er heel weinig warmte de motor in. Dus als het gaat om het afremmen op de motor, hoeft u zich geen zorgen te maken over de hitte.
Conclusie
Ondanks de voordelen van remmen op de motor, gebruiken veel chauffeurs het niet en schakelen ze liever in neutraal en laten ze de auto "varen". Bij het schakelen naar de neutrale versnelling vertraagt de auto niet bij het bergafwaarts rijden, maar versnelt in plaats daarvan, wat gevaarlijk kan zijn. Bij het overschakelen naar neutraal komt er echter nog steeds een kleine hoeveelheid brandstof in de motor, dus je verbrandt wat brandstof.
Al met al is rijstijl een persoonlijke aangelegenheid en afhankelijk van de omstandigheden, hoewel het afremmen op de motor ongetwijfeld een plaats moet hebben onder de gereedschapsriem van uw chauffeur.