AdBlue: hoe het werkt en wat gebeurt er als het op is?
AdBlue behoort tot de technologieën die de uitstoot van stikstofoxide moeten verminderen. Naarmate de emissienormen strenger worden, komen ze steeds vaker voor in auto's die zijn uitgerust met een dieselmotor. Vrachtwagenchauffeurs vulden deze vloeistof het vaakst bij, maar met de komst van de Euro 6-emissienorm worden ook autobezitters binnen de EU met deze verplichting belast.
Kortom, de Euro 6-emissienorm geldt vooral voor dieselmotoren. Volgens deze norm zouden dieselmotoren de helft minder moeten uitstoten dan auto's die voldoen aan de Euro 5-emissienorm. Fabrikanten hebben geen andere keuze dan de technologie vooruit te helpen en de uitstoot van stikstofoxide tot een minimum te beperken.
Inhoud
Waar is AdBlue voor en hoe werkt het?
Het SCR-systeem (het zogenaamde Selective Catalytic Reduction) injecteert de chemische stof AdBlue (een verbinding van ureum en gedestilleerd water) in de uitlaatpijp. Dankzij de chemische reactie van AdBlue en uitlaatgassen wordt AdBlue afgebroken tot ammoniak en kooldioxide, waarbij de ammoniak reageert met NOx en onschadelijke stikstof en water verwijdert.
AdBlue bestaat voor 32,5 procent uit ureum, het overige deel is gedestilleerd water. AdBlue wordt soms een additief genoemd, maar dit is een vergissing, aangezien het nooit met brandstof wordt gemengd.
De Euro 6-emissienorm vereist echter niet dat alle dieselauto's AdBlue als uitrusting hebben en er zijn alternatieven, zoals het Lean NOx Trap (LNT)-systeem. Het grote voordeel is dat het onderhoudsvrij is, maar aan de andere kant verhoogt het het brandstofverbruik.
Wat gebeurt er als uw AdBlue op is?
AdBlue-technologie is daarom een veel betere oplossing dan het LNT-systeem, vooral vanuit het oogpunt van brandstofverbruik. U kunt echter zonder AdBlue komen te zitten, aangezien het geen onderhoudsvrije oplossing is. In dat geval kunt u uw auto mogelijk niet starten en hebt u geen andere keuze dan een sleepwagen naar het servicecentrum te bellen.
Het is echter zeer onwaarschijnlijk dat de AdBlue opraakt. Het AdBlue-verbruik ligt gemiddeld rond de 1 liter per 1000 km. Natuurlijk varieert het totale assortiment met verschillende merken en tankgroottes, maar in ieder geval waarschuwt een waarschuwingslampje u voor een laag AdBlue-niveau.
Als u deze waarschuwing negeert en geen AdBlue-vloeistof bijvult, loopt u het risico de motor niet te kunnen starten. Dit is geen falen van de technologie. Autofabrikanten worden door wetgeving gedwongen te voorkomen dat auto's rijden met uitgeputte AdBlue. Na het bijvullen van AdBlue zou u de motor zonder problemen weer moeten kunnen starten, zolang er geen andere technische mankementen zijn.
Hoe AdBlue bijvullen?
Bijna iedereen kan AdBlue bijvullen en er hoeft niets gedemonteerd te worden. De plaats van het vulpistool voor AdBlue is meestal naast het vulgat voor diesel, terwijl het toevoegen van AdBlue sterk lijkt op het toevoegen van brandstof. Als u AdBlue bijvult uit een jerrycan, wikkel dan voor de zekerheid een doek om de hals - dit is van toepassing als de hals niet naast de brandstofopening zit. Deze vloeistof wilt u niet op de bekleding van uw kofferbak gieten.
Bij het vullen met vloeistof uit een vulpistool, geldt hetzelfde voor het bijvullen uit een jerrycan - wees voorzichtig bij het verwijderen van het pistool voor druppels die op de bekleding of op uw schoenen kunnen komen.
Veel servicecentra vullen automatisch de AdBlue-vloeistof bij voor regelmatige inspecties, terwijl andere het niveau controleren. Aangezien, zoals ik al zei, de kilometerstand varieert tussen verschillende auto's, moet u niet vertrouwen op een regelmatig interval, en als het AdBlue-lampje verschijnt, mag u dit zeker niet negeren.
Samenvatting en conclusie
Een lampje informeert u ruim van tevoren dat de AdBlue-vloeistof opraakt, en in sommige gevallen zelfs een akoestisch signaal. Een waarschuwingsbericht informeert u ook op het display van sommige auto's, regelmatig na een bepaald deel van de gereden kilometers. U kunt de motor niet starten als u deze waarschuwingen negeert en zonder AdBlue komt te zitten.
AdBlue toevoegen is niet problematisch en de prijs is niet astronomisch, maar rimpels op het voorhoofd kunnen worden veroorzaakt door een storing in het SCR-systeem, dat zorgt voor het injecteren van AdBlue. Hetzelfde geldt helaas als de AdBlue op is, en dus kunt u met een auto met een niet werkend/defect SCR-systeem maximaal 1000 km rijden; na deze afstand kunt u de motor niet meer starten.